پ. نوامبر 14th, 2024

مجله خبری جوان آنلاین

آخرین اخبار ایران و جهان

ساینا بخریم یا سهند؟ مقایسه سهند با ساینا S

1 دقیقه خوانده شده

سدان‌های اقتصادی همیشه جزو پرفروش‌ترین اما کم تنوع‌ترین خودروهای بازار کشور ما هستند. همین تنوع اندک باعث می‌شود تا خریدار گاهی بین گزینه‌هایی مردد شود که تفاوت بنیادی باهم ندارند و معمولاً یکی نسخه فیس‌لیفت یا بهسازی شده دیگری محسوب می‌شود.

ما هم امروز به سراغ مقایسه سهند با ساینا S آمده‌ایم که همین شرایط را نسبت به هم دارند و سهند نسخه فیس‌لیفت ساینا محسوب می‌شود. در ادامه همراه ما باشید تا ببینیم اگر این روزها با حداقل بودجه به دنبال یک سدان خانوادگی باشیم، کدام یک از این دو برادر سایپایی ارزش خرید بالاتری خواهد داشت.  

معرفی ساینا S و سهند

ساینا S به عنوان نسخه فیس‌لیفت ساینا معمولی، در سال 1399 معرفی و به بازار عرضه شد. ساینا S در ابتدا تنها در نسخه دنده‌ای بنزینی عرضه می‌شد اما از سال 1402 دو تیپ اتوماتیک و دوگانه سوز آن هم به بازار آمدند.

اما ساینا S بعد از چند سال حضور در بازار، قدیمی و تکراری شده بود و از این رو سایپا تصمیم گرفت دستی به سر و روی این محصول پرفروش خود بکشد. این فیس‌لیفت مفصل، در سال 1401 با نام سهند معرفی شد و از اواسط سال 1403 به بازار آمد. 

سهند که محصول اختصاصی پارس خودرو است و با لوگوی این زیرمجموعه خوش‌نام سایپا عرضه می‌شود، قرار است در 6 تیپ عرضه شود. اما در حال حاضر تنها نسخه دنده‌ای آن با امکانات پایه وارد بازار شده است که با نام سهند S شناخته می‌شود. از این رو ما هم امروز در مقایسه ساینا با سهند همین نسخه از سهند را مدنظر داریم.

مقایسه سهند با ساینا S از نظر طراحی

همان‌طور که اشاره کردیم، سهند یک فیس‌لیفت مفصل از ساینا محسوب می‌شود. اما طراحان سایپا حداقل در نماهای جلو و عقب موفق شده‌اند تا شباهت سهند با ساینا را مخفی کنند.

سهند در نمای جلو به لطف خطوط عضلانی روی کاپوت، چراغ‌های کاملاً جدید با پس زمینه تیره و اتصال این چراغ‌ها به جلوپنجره، اسپرت‌تر و مدرن‌تر از ساینا به نظر می‌رسد. در ضمن، چراغ‌های مه‌شکن چهارگوش و باریک درون سپر، هماهنگی خوبی با استایل کلی خودرو دارند و بسیار زیباتر از مه‌شکن‌های گرد ساینا هستند. 

اما در نمای جانبی سهند به دلیل صرفه‌جویی در هزینه‌ها، دست طراحان باز نبوده است و تقریباً همان ساینا S را می‌بینیم که تنها موارد جزئی مثل آینه‌های جانبی جدید، دستگیره‌های درب آسان بازشو (مشابه ساینا اتوماتیک) و قطعه تزئینی روی گلگیر جلو به آن اضافه شده است. سهند و ساینا در این نما اصلاً طراحی جذابی ندارند و حالت گنبدی شکل سقف این خودروها کاملاً از مد افتاده به نظر می‌رسد. 

نمای عقب سهند کاملاً با ساینا متفاوت است و به لطف چراغ‌های تمام LED امتدادیافته تا روی درب صندوق‌ بار و هم‌چنین برجستگی لبه درب صندوق، نسبتاً مدرن و اسپرت به نظر می‌رسد. در ضمن استفاده از نسل جدید سنسورهای پارک با ابعاد کوچک، گامی نامحسوس اما قابل تقدیر در جهت زیباتر کردن این نما از سهند نسبت به ساینا است. 

داشبورد سهند که می‌توانیم آن را یک کپی از داشبورد رنو سیمبل نسل سوم (2013 – 2021) محسوب کنیم، کاملاً نشان‌دهنده یک خودرو اقتصادی است. اما این داشبورد به لطف دو رنگ بودن، کروم کاری‌های جزئی و چیدمان مدرن‌تر برخی اجزا، جذاب‌تر از داشبورد ساینا است و نمره قبولی می‌گیرد.

در مجموع برای مقایسه سهند با ساینا S از نظر ظاهری باید بگوییم که هر دو خودرو از نظر طراحی فرسنگ‌ها با محصولات روز دنیا فاصله دارند و با استانداردهای جهانی به هیچ عنوان زیبا به نظر نمی‌رسند. اما در مقام مقایسه و با در نظر گرفتن محدودیت‌های بازار کشورمان، سهند خودرو زیباتری نسبت به ساینا محسوب می‌شود و برنده این قسمت از مقایسه است.

مقایسه سهند با ساینا S از نظر امکانات رفاهی

با توجه به این‌که ساینا S و سهند جزو ارزان‌ترین سدان‌های صفرکیلومتر بازار کشور ما محسوب می‌شوند، امکانات رفاهی معمولی را به همراه دارند. البته تیپ‌های اتوماتیک و فول آپشن این خودروها آپشن‌های مناسبی دارند و رقابتی ظاهر می‌شوند. اما این تیپ‌ها یا هنوز به بازار نیامده‌اند و یا عرضه بسیار محدودی دارند.

جالب است که ساینا S دنده‌ای 85 گانه و سهند S از نظر امکانات رفاهی تقریباً مشابه هستند و هیچ‌کدام نسبت به دیگری برتری خاصی ندارد.

از جمله آپشن‌های رفاهی این دو خودرو می‌توانیم به مواردی مثل شیشه‌ها و آینه‌های جانبی برقی، تهویه مطبوع الکتریکی، رادیو پخش، مه‌شکن جلو و عقب، فرمان هیدرولیک، دی‌لایت، سنسور نور، سنسور پارک عقب، سنسور فشار باد لاستیک (TPMS) و… اشاره کنیم.

لیست کامل امکانات رفاهی ساینا S و سهند S را می‌توانید در قالب جدول زیر ببینید:

تجهیزاتساینا S 85 گانهسهند S
چراغمه‌شکن جلو و عقب، دی‌لایت، سنسور نور (اتولایت)، چراغ بدرقهچراغ‌های عقب LED، مه‌شکن جلو و عقب، دی‌لایت، سنسور نور (اتولایت)، چراغ بدرقه
سیستم‌ صوتیUSB، AUX، بلوتوث، 4 بلندگوUSB، AUX، بلوتوث، 4 بلندگو
رینگ‌ها14 اینچی فولادی14 اینچی فولادی
شیشه و آینهشیشه‌ها و آینه‌های جانبی برقیشیشه‌ها و آینه‌های جانبی برقی
تهویه مطبوعالکتریکیالکتریکی
صندلیروکش پارچه‌ای، تنظیم دستی صندلی راننده در 6 جهت و صندلی سرنشین جلو در 4 جهت، صندلی عقب مجهز به نگهدارنده صندلی کودک (iso fix)روکش پارچه‌ای، تنظیم دستی صندلی راننده در 6 جهت و صندلی سرنشین جلو در 4 جهت، صندلی عقب مجهز به نگهدارنده صندلی کودک (iso fix)
سایر امکاناتکامپیوتر سفری، فرمان هیدرولیک، سنسور پارک عقب، سنسور فشار باد لاستیک (TPMS)، قفل مرکزی با ریموت، نشان‌گر تعویض دنده (GSI)کامپیوتر سفری، فرمان هیدرولیک، سنسور پارک عقب، سنسور فشار باد لاستیک (TPMS)، قفل مرکزی با ریموت، نشان‌گر تعویض دنده (GSI)

مقایسه سهند با ساینا S از نظر ایمنی

سهند و ساینا به عنوان دو خودرو اقتصادی، از حداقل امکانات ایمنی طبق استانداردهای روز کشور بهره می‌برند که شامل ترمز ABS+EBD، کنترل پایداری الکترونیکی (ESC) و 2 ایربگ می‌شود. البته سهند در این قسمت بهتر ظاهر شده است و سیستم‌های کنترل کشش (TCS)، کنترل شروع حرکت در سربالایی (HSA) و ترمز کمکی اضطراری (BAS) را نیز به همراه دارد.

از نظر استحکام کلی بدنه در تصادفات هم هیچ تست رسمی از این دو خودرو وجود ندارد و نمی‌توانیم قضاوت دقیقی داشته باشیم. اما با توجه به قدیمی بدون پلت فرم ساینا و سهند (پلت فرم X200 سایپا) نبایستی توقع خاصی داشته باشیم و بهتر است با احتیاط در رانندگی، ایمنی خود را تضمین کنیم.

برای مقایسه ساینا با سهند از نظر امکانات ایمنی به صورت دقیق‌، می‌توانید جدول زیر را ببینید:

تجهیزاتساینا S 85 گانهسهند S
تجهیزات ایمنی و حفاظتیسیستم ضد سرقت (ایموبلایزر)، چراغ ترمز اضطراری (Ess Function)سیستم ضد سرقت (ایموبلایزر)، چراغ ترمز اضطراری (Ess Function)
کیسه هواراننده و سرنشین جلو (2 عدد)راننده و سرنشین جلو (2 عدد)
سیستم ترمز و پایداریترمز جلو دیسکی و عقب کاسه‌ای، ترمز ضد قفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)ترمز جلو دیسکی خنک شونده و عقب کاسه‌ای، ترمز ضد قفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، ترمز کمکی اضطراری (BAS)، کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)، کنترل کشش (TCS)، کنترل شروع حرکت در سربالایی (HSA)

 برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تفاوت فنی و رانندگی ساینا و سهند اینجا را کلیک کنید.

.

قابل توجه : این مقاله یک رپورتاژ آگهی است و مجله خبری جوان آنلاین مسئولیتی در قبال محتوا یا خدمات معرفی شده ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *