ی. سپتامبر 8th, 2024

مجله خبری جوان آنلاین

آخرین اخبار ایران و جهان

درگذشت رابرت تاون، اسطوره فیلمنامه‌نویسی هالیوود

1 دقیقه خوانده شده

رابرت تاون، فیلمنامه‌نویس افسانه‌ای که به خاطر شاهکار خود، “محله چینی‌ها”، مشهور بود، در سن ۸۹ سالگی درگذشت.

تاون بیشتر به خاطر فیلمنامه درخشان “محله چینی‌ها” ساخته رومن پولانسکی شناخته می‌شود که جایزه اسکار بهترین فیلمنامه اصلی را برای او به ارمغان آورد. او همچنین سه بار دیگر برای فیلم‌های “آخرین ماموریت”، “شامپو” و “گریستروک” نامزد دریافت این جایزه شد. تاون در سال ۱۹۹۷ جایزه یک عمر دستاورد را از انجمن نویسندگان آمریکا دریافت کرد.

مسیر پرفراز و نشیب تا رسیدن به قله:

موفقیت تاون پس از سال‌ها کار در آثار تلویزیونی، از جمله سریال “مردی از یو.ان.سی.ال.ای” و نمایش “لوید بریج” و فیلم‌های تجاری کم‌هزینه به تهیه‌کنندگی راجر کورمن به دست آمد.

نقطه عطفی در دوران حرفه‌ای او زمانی بود که وارن بیتی در حین کار بر روی فیلم “بانی و کلاید” از او برای بازبینی فیلمنامه نوشته رابرت بنتون-دیوید نیومن دعوت کرد. تاون حتی در صحنه فیلمبرداری فیلم در تگزاس نیز حضور داشت.

کمک‌های تاون به فیلمنامه “بانی و کلاید” بدون ذکر نام او در تیتراژ فیلم انجام شد. او چند سال به عنوان یک سایه‌نویس محبوب در هالیوود فعالیت می‌کرد و حتی در نگارش فیلمنامه‌هایی مانند “پدرخوانده” ساخته فرانسیس فورد کاپولا و “بهشت می‌تواند صبر کند” از وارن بیتی نیز مشارکت داشت.

اما سرانجام نام او به عنوان فیلمنامه‌نویس برای فیلم “آخرین ماموریت” ساخته هال اشبی و فیلم کمدی “شامپو” ساخته وارن بیتی شناخته شد.

اوج شکوفایی با “محله چینی‌ها”:

تاون با فیلم “محله چینی‌ها”، فیلم هیجان‌انگیز ۱۹۷۴ که در دوران رکود بزرگ اتفاق می‌افتد، به اوج شهرت خود رسید. این فیلم با بازی جک نیکلسون و فی داناوی در فضای نوآر، داستان یک کارآگاه کله‌شق را روایت می‌کند که پرده از فساد محله چینی‌ها در لس آنجلس دهه ۳۰ برمی‌دارد. “محله چینی‌ها” که نامزد ۱۱ جایزه اسکار شد، در جوایز گلدن گلوب نیز جوایز بهترین فیلم درام، کارگردانی، بازیگر مرد و فیلمنامه را از آن خود کرد.

فیلمنامه “محله چینی‌ها” تا به امروز به عنوان یکی از اصلی‌ترین مدل‌ها در کلاس‌های فیلم‌نویسی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ادامه مسیر و آخرین ساخته‌ها:

تاون بعدها با تام کروز در فیلم “شرکت” ساخته سیدنی پولاک و دو فیلم اول “ماموریت غیرممکن” همکاری کرد. آخرین فیلم او “از غبار بپرس” در سال ۲۰۰۶ بود که نگارش فیلمنامه و کارگردانی آن را بر عهده داشت.

اخیراً و به مناسبت پنجاهمین سالگرد ساخت فیلم “محله چینی‌ها” در سال ۱۹۷۴، تاون در گفتگو با ورایتی گفته بود که نگارش فیلمنامه سریال پیش درآمد “محله چینی‌ها” با همکاری دیوید فینچر برای کمپانی نتفلیکس به پایان رسیده است.

مرگ تاون، ضایعه‌ای بزرگ برای دنیای سینما:

درگذشت رابرت تاون، فقدانی بزرگ برای دنیای سینما و به‌ویژه فیلمنامه‌نویسی به شمار می‌رود. او با آثار ماندگار خود، الهام‌بخش نسل‌های متعددی از نویسندگان و فیلمسازان بوده است.

یاد و خاطره او تا ابد در قلب دوستداران سینما باقی خواهد ماند.

با احترام ، مجله خبری جوان آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *