ش. جولای 27th, 2024

مجله خبری جوان آنلاین

آخرین اخبار ایران و جهان

کمبود ید در بارداری و عواقب جبران‌ناپذیر آن برای مادر و جنین

مصرف نمک‌های تصفیه‌شده و یددار در دوران بارداری و شیردهی ضروری است. کمبود ید در این دوران می‌تواند منجر به عوارض جبران‌ناپذیری برای مادر و جنین شود.

دکتر محمدرضا سربازی، مدیر گروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این باره گفت: “تیروئید بزرگترین غده درون‌ریز بدن است و هورمون‌های تیروئیدی برای عملکرد درست و دقیق کل بدن ضروری هستند. هرگونه اختلال در عملکرد غده تیروئید یا ترشح هورمون‌های آن می‌تواند باعث اختلال در کارکرد بدن شود.”

کمبود ید یکی از شایع‌ترین علل اختلالات تیروئید است. ید در غذاهای دریایی، نمک یددار و برخی از غذاهای فرآوری شده یافت می‌شود.

دکتر سربازی با اشاره به عواقب کمبود ید در بارداری گفت: “بی‌توجهی به درمان مشکلات تیروئید در زنان باردار ممکن است منجر به سقط جنین، زایمان زودرس، ناهنجاری‌های مادرزادی، کم‌هوشی و مرگ و میر نوزاد شود.”

آزاده صفائی، کارشناس بیماری‌های متابولیک و مسئول برنامه غربالگری نوزادان معاونت بهداشت نیز بر اهمیت پیشگیری از بیماری‌های تیروئید در نوزادان تاکید کرد و گفت: “تنها روش تشخیص زودرس کم کاری تیروئید نوزادان، انجام غربالگری نوزادان در روزهای سه تا پنج روزگی است.”

وی به والدین توصیه کرد که حتماً در روزهای سه تا پنج بعد از تولد با مراجعه به نزدیکترین مرکز غربالگری از سلامت نوزاد خود اطمینان حاصل کنند.

دکتر فرشته فزونی، رییس گروه تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز با اشاره به نیاز مادران باردار به دریافت کافی ید گفت: “خانم‌هایی که تصمیم به بارداری دارند و مادران باردار و شیرده با مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت و پایگاه‌های سلامت از مراقبت‌های ارایه شده توسط پزشک، مراقب سلامت و کارشناسان تغذیه بهره‌مند شوند و مکمل‌های مناسب و مورد نیاز را دریافت کنند.”

وی مصرف نمک یددار تصفیه شده را به جای نمک‌های تصفیه نشده و فاقد ید، سنگ نمک و نمک‌های رنگی توصیه کرد و گفت: “نمک یددار تصفیه شده فاقد هرگونه ناخالصی است و مصرف نمک یددار در حد توصیـه شده برای تمام افراد جامعــه ضروری است و عارضـه جانبی ندارد.”

به گفته دکتر فزونی، افراد برای تامین ید مورد نیاز بدن باید از نمک یددار تصفیه شده به مقدار کم و با شرایط نگهداری مناسب استفاده کنند.

با احترام ، مجله خبری جوان آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *