ش. جولای 27th, 2024

مجله خبری جوان آنلاین

آخرین اخبار ایران و جهان

همستر کامبت: بازی نیست، شمشیر دولبه سرگرمی و پول!

1 دقیقه خوانده شده

دو هفته‌ای که پایتخت ایران در تسخیر “همستر کامبت” است!

این روزها در هر جمعی که بنشینید، صحبت از رباتی به نام “همستر کامبت” است که با وعده کسب درآمد به شکل ارز دیجیتال، سروصدای زیادی به پا کرده است. اما آیا واقعاً می‌توان نام “بازی” را بر این پدیده جدید گذاشت؟

بازی یا اپلیکیشنی برای کسب درآمد؟

ابوالفضل صادق، رئیس کمیسیون نرم‌افزارهای سرگرمی و بازی‌های رایانه‌ای سازمان نصر ایران، در گفتگویی صریح با ایسنا، قاطعانه اعلام می‌کند که همستر کامبت را نمی‌توان در دسته بازی‌ها قرار داد. او با اشاره به نظر بازی‌سازان، می‌گوید: “طراحان این بازی سعی کرده‌اند تا حدی شبیه به بازی‌های آیدل کلیکر باشد، اما چون در آن تقریباً هیچ گیم‌پلی به جز ضربه زدن انجام نمی‌شود، نمی‌توان اسم بازی بر آن گذاشت.”

صادق همستر کامبت را بیشتر شبیه به یک اپلیکیشن می‌داند که در آن از اقتصاد بازی برای جذب و حفظ کاربر استفاده می‌شود. به گفته او، کاربر با حس کسب “سود”، دوباره به بازی باز می‌گردد و این چرخه ادامه پیدا می‌کند.

ویژگی‌های یک بازی واقعی کدامند؟

رئیس کمیسیون نرم‌افزارهای سرگرمی و بازی‌های رایانه‌ای در ادامه به تشریح ویژگی‌های یک بازی واقعی می‌پردازد. او می‌گوید: “بازی‌ها باید گیم‌پلی جذاب، داستان و تِم (ژانر) داشته باشند تا بازیکن در قالب یک روند از پیش تعیین شده، بازی کند و مراحل مختلف را با دریافت جایزه طی کند.”

صادق تاکید می‌کند که هدف اصلی یک بازی باید سرگرمی باشد. اما در مورد همستر کامبت، جنبه مالی بیشتر از هر چیز دیگر خودنمایی می‌کند. به گفته او، این بازی در دسته Play to Earnها قرار می‌گیرد، یعنی بازیکن صرفاً برای کسب درآمد بازی می‌کند و نه سرگرمی.

گرایش به سمت بازی‌های Play to Earn

صادق با اشاره به افزایش محبوبیت بازی‌های Play to Earn در سال‌های اخیر، می‌گوید: “بازیکنان به سمتی رفته‌اند که رایگان بازی نکنند و در نهایت چیزی به دست آورند.” این موضوع بر بازار بازی‌ها نیز تاثیر گذاشته و شاهد بازی‌هایی هستیم که با جوایز و مشوق‌های مختلف، بازیکنان را به سمت خود جذب می‌کنند.

موفقیت همستر کامبت در جذب مخاطب

رئیس کمیسیون نرم‌افزارهای سرگرمی و بازی‌های رایانه‌ای در ادامه به جنبه مالی همستر کامبت می‌پردازد. او با اشاره به نحوه عرضه اولیه ارز دیجیتال این بازی، می‌گوید: “طراحان همستر کامبت با هوشمندی، ارز اولیه را در قالب یک بازی به مخاطب عرضه کرده‌اند تا تلاش کند سکه یا Profit به دست بیاورد.”

به گفته صادق، این روش باعث شده تا همستر کامبت با موفقیت چشمگیری مخاطبان را جذب کند.

هوشمندی در کاهش هزینه‌های بازاریابی

یکی دیگر از نقاط قوت همستر کامبت، کاهش چشمگیر هزینه‌های بازاریابی آن است. صادق در این باره می‌گوید: “با این برنامه طراحی شده، همستر کامبت هزینه بازاریابی را به شدت کاهش داده است چرا که افراد برای کسب امتیاز یا سکه بیشتر، ترغیب می‌شوند آن را برای دیگران هم ارسال کنند و با این شیوه مخاطبان زیادی جذب آن می‌شوند.”

هشدار به بازیکنان همستر کامبت

در پایان، صادق به بازیکنان همستر کامبت هشدار می‌دهد و می‌گوید: “افراد باید مراقبت کنند تا در صورتی که ارزش این فعالیت در آن مشخص شد، هنگام نقد کردن سکه‌ها و … اطلاعات خود را به راحتی در اختیار هر فرد و کانالی قرار ندهند تا حسابشان خالی نشود.”

همستر کامبت، پدیده‌ای که بدون شک در روزهای آینده نیز از آن خواهیم شنید. پدیده‌ای که دو وجه کاملاً متفاوت از سکه سرگرمی و پول را به نمایش می‌گذارد.

با احترام ، مجله خبری جوان آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *