ش. جولای 27th, 2024

مجله خبری جوان آنلاین

آخرین اخبار ایران و جهان

مراحل ساخت «سریر» آغاز شده است

در گفت‌وگویی با سخنگوی فضایی وزارت دفاع، پیشرفت‌ها و دستاوردهای این حوزه مهم مورد بررسی قرار گرفت. تلاش‌ها برای توسعه فناوری‌های فضایی در وزارت دفاع با تمرکز بر پروژه «سریر» مورد تشریح قرار گرفته است.

مراحل ساخت «سریر» در حال پیشروی

طبق گزارش ایسنا، سخنگوی فضایی وزارت دفاع، سیداحمد حسینی مونس، اعلام کرد: “پرتابگر سیمرغ در آینده نزدیک تثبیت خواهد شد و پرتاب‌های متعددی خواهد داشت.” او افزود: “ماهواره‌بر «سریر» به مدار ژئو راه پیدا خواهد کرد و مراحل ساخت زیرسامانه‌های آن آغاز شده است.”

پیشرفت موفق در پرتابگرها

در خصوص پرتاب موفق کپسول زیستی کاووس، حسینی مونس بیان کرد: “نهادها و دستگاه‌های فناوری فضایی در حوزه فعال هستند و وزارت دفاع نقش مهمی در این زمینه ایفا می‌کند. پرتابگرهای موفقی مانند سلمان و سیمرغ نمونه‌هایی از توانمندی‌های کشور در حوزه پرتابگرها هستند.”

بزرگ‌ترین چالش: پرتابگرها

سخنگوی وزارت دفاع با اشاره به اهمیت پرتابگرها در چرخه فناوری فضایی، تأکید کرد: “پرتابگرها از جمله چالش‌های بزرگ حوزه فضایی هستند. تنها ۹ کشور دارای این فناوری هستند. حوزه پرتابگر پیچیدگی‌های زیادی دارد و تمامی بخش‌های مهندسی در ساخت یک پرتابگر نقش اساسی دارند.”

طراحی مداری برای سفر به مدار ژئو

حسینی مونس در مورد طراحی سریر توضیح داد: “سریر بر مبنای سیمرغ توسعه داده می‌شود و قادر است ۱۵۰۰ کیلو محموله را در مدار ۲۰۰ کیلومتری قرار دهد. با استفاده از بلوک‌های انتقال مداری که در حال توسعه است، می‌توانیم از مدار لئو به ژئو برویم و ماهواره‌های ۱۰۰ کیلویی را به مدار ژئو ببریم.”

گسترش پایگاه‌های پرتاب

حسینی مونس همچنین به اهمیت پایگاه‌های پرتاب پرداخت و افزود: “پایگاه امام خمینی و پایگاه چابهار از جمله پایگاه‌های ما در این زمینه هستند. این پایگاه‌ها امکان پرتاب ماموریت‌های متنوعی را فراهم می‌کنند.”

آینده درخشان حوزه فضایی

سخنگوی فضایی وزارت دفاع اختتامیه گفت‌وگو را با اشاره به برگزاری جلسات شورای عالی فضایی به پایان برد و افزود: “شورا در دولت سیزدهم دو جلسه داشته است و با تصویب برنامه ده‌ساله‌ای، در آینده نزدیک اتفاقات بزرگی در حوزه فضایی خواهیم داشت.”

با احترام ، مجله خبری جوان آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *