مجله خبری جوان آنلاین

آخرین اخبار ایران و جهان

21012670 474
آموزش

فیاضی تأکید کرد: بهره‌برداری تجاری از فضاهای بلااستفاده مدارس بلامانع است؛ اما کمک‌های مردمی نباید اجباری شوند

اخرین ویرایش در 28 آبان, 1404 توسط سردبیر

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، با اشاره به کمبود بودجه در آموزش و پرورش، از مجوز استفاده تجاری از فضاهای بلااستفاده مدارس خبر داد. عبدالوحید فیاضی تأکید کرد که در مقابل این اقدام، هرگونه اجبار برای دریافت کمک‌های مردمی از خانواده‌ها به مدارس غیرقانونی است و باید متوقف شود.

[image](image)

<br>

قانون‌گذاری برای بهره‌برداری تجاری از فضاهای مدارس

عبدالوحید فیاضی، نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس، در گفتگو با خبرنگار ما به وجود قانونی قدیمی، مربوط به حدود ۲۰ سال پیش، اشاره کرد. این قانون تحت عنوان "شوراهای مناطق آموزش و پرورش"، به وزارت آموزش و پرورش اختیار می‌دهد تا اماکن و فضاهای بلااستفاده یا نامناسب مدارس را تغییر کاربری داده و از آن‌ها به شکل بهینه و تجاری بهره‌برداری کند. هدف از این مصوبه، کسب درآمد برای همان منطقه آموزشی و خود مدارس است تا بودجه حاصله صرف ارتقای کیفیت و توسعه امکانات آموزشی شود، نه اینکه به خزانه کل کشور واریز گردد. این رویکرد می‌تواند راهکاری برای جبران بخشی از کسری بودجه مزمن در نظام آموزشی کشور باشد و به خودکفایی نسبی مدارس کمک کند.

تفکیک فضاهای بلااستفاده از امکانات عمومی مدارس

فیاضی صراحتاً تأکید کرد که مفهوم استفاده تجاری از فضاهای مدارس به هیچ وجه به معنای واگذاری یا تغییر کاربری بخش‌های عمومی و حیاتی مدارس، نظیر حیاط یا کلاس‌های درسی فعال، نیست. وی با انتقاد از برخی سوءاستفاده‌ها در گذشته، مانند تبدیل بخش‌هایی از مدارس به پارکینگ، عنوان کرد که این‌گونه اقدامات کاملاً نادرست و غیرقانونی بوده و باید قویاً با آن‌ها برخورد شود. مجوزی که صادر شده، صرفاً برای اماکنی است که کمتر مورد استفاده آموزشی قرار می‌گیرند و پتانسیل ایجاد بازده اقتصادی برای همان واحد آموزشی را دارند. این درآمد باید مستقیماً صرف بهبود وضعیت همان مدرسه و افزایش کیفیت خدمات آموزشی شود تا امکانات مدرسه را تقویت کند. برای مثال، یک ساختمان قدیمی و فرسوده که دیگر برای آموزش مناسب نیست، می‌تواند با تغییر کاربری، به محلی برای فعالیت‌های فرهنگی یا خدماتی تبدیل شود که درآمدزا باشد.

نقش کمک‌های مردمی به مدارس و لزوم داوطلبانه بودن آن

در بخش دیگری از سخنانش، این عضو کمیسیون آموزش مجلس به موضوع حساس کمک‌های مردمی به مدارس پرداخت. او با تأکید بر ارزشمند بودن مشارکت‌های داوطلبانه اولیا و خیرین در ارتقای امکانات آموزشی، هرگونه اجبار در این زمینه را به شدت محکوم کرد. فیاضی اظهار داشت که بسیاری از خانواده‌ها، به دلیل مشکلات اقتصادی، توان پرداخت چنین مبالغی را ندارند و اجباری کردن کمک‌ها نه تنها غیرانسانی است، بلکه باعث فشار مضاعف بر دانش‌آموزان و والدین می‌شود. وی افزود، کمک‌های داوطلبانه والدین به مدارس فرزندانشان برای جبران کمبودها، امری رایج و پسندیده است، اما متأسفانه شاهد اجباری شدن این کمک‌ها در برخی مدارس هستیم که این رویه باید متوقف گردد. مسئولین مدارس باید به جای اجبار، با ایجاد شفافیت در نیازها و طرح‌های توسعه‌ای، اعتماد خانواده‌ها را جلب کرده و مشارکت داوطلبانه را ترویج دهند.

چالش‌ها و فرصت‌ها در مدیریت بهینه فضاهای آموزشی

بهره‌برداری تجاری از فضاهای بلااستفاده مدارس می‌تواند با فرصت‌ها و چالش‌های متعددی همراه باشد که نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و نظارت مستمر است:

فرصت‌ها:

تنوع‌بخشی به منابع مالی مدارس و کاهش اتکا به بودجه دولتی.

امکان نوسازی و تجهیز فضاهای فرسوده و افزایش کیفیت آموزش و پرورش.

چالش‌ها:

لزوم شفافیت و نظارت دقیق بر نحوه تخصیص درآمدها برای جلوگیری از فساد.

جلوگیری از تبدیل هویت فضاهای آموزشی به مراکز صرفاً تجاری و فراموشی هدف اصلی تعلیم و تربیت.

این رویکرد جدید در مدیریت فضاهای مدارس، در صورت اجرای صحیح و با نظارت کافی، می‌تواند گامی مهم در جهت بهبود وضعیت مالی و کیفی نظام آموزش و پرورش کشور باشد، به شرط آنکه کرامت انسانی و توان اقتصادی خانواده‌ها همواره مد نظر قرار گیرد و از هرگونه اجبار در کمک به مدارس پرهیز شود.

مجله خبری جوان آنلاین


مطالب مرتبط

LEAVE A RESPONSE

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *