ش. جولای 27th, 2024

مجله خبری جوان آنلاین

آخرین اخبار ایران و جهان

افزایش ۱۰ درصدی تولید فرش دستباف در خراسان شمالی: رونق و رشد صنعت فرش

1 دقیقه خوانده شده


مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی، حسین حاجی بگلو، با بیان اینکه تولید فرش دستباف در استان به نسبت مدت مشابه سال قبل حدود ۱۰ درصد افزایش یافته است، از رونق قابل توجه این حوزه خبر داد. میزان تولید ماهانه پنج هزار متر مربع فرش دستباف با ارزش ۱۰۰ میلیارد تومان در انواع بافت‌های درشت، ریز، ابریشم و گبه از رشد مثبت این صنعت خبر می‌دهد.

پشتوانه تسهیلات مشاغل خانگی

به گفته حاجی بگلو، تسهیلات مشاغل خانگی به ارزش ۴۳.۳ میلیارد تومان امسال اختصاص یافته که منجر به معرفی حدود ۵۰۰ طرح و پرداخت ۲۵ میلیارد تومان تاکنون شده است. این تسهیلات، به تدبیر موفق سازمان صمت ارائه شده و تأثیر بسزایی در ایجاد اشتغال و رونق تولید داشته است.

تعداد قالیبافان و ثبت‌های جهانی و ملی

تعداد قالیبافان فعال در استان حدود ۲۶ هزار نفر بوده که حدود ۲۳۹۰ نفر از آنها بیمه قالیبافی دارند. همچنین، فرش ترکمن و کردی استان به عنوان نمونه‌های برجسته در این حوزه، ثبت جهانی دارند و فرش دورو دویدخ ثبت ملی را به خود اختصاص داده است.

تعاونی‌ها و نقش برجسته در توسعه صنعت فرش

تعداد ۱۱۴ تعاونی در حوزه فرش در استان وجود دارد که ۴۰ مورد از آنها در سامانه اداره کار فعال مشارکت دارند و حدود ۱۱ شرکت نیز به صورت فعال در این حوزه فعالیت می‌کنند. این تعاونی‌ها به عنوان پایگاه‌های اصلی توسعه و ترویج صنعت فرش عمل کرده‌اند.

شناسنامه دار کردن تولیدات فرش استان

حاجی بگلو به اهمیت شناسنامه دار کردن تولیدات نفیس استان اشاره کرده و اطلاع داده است که یکی از تولیدکنندگان امسال توانسته است با ارسال نامه کتبی، تولیدات خود را به مرکز ملی فرش معرفی کرده و این مسأله به عنوان یک گام مهم در جهت ترویج و شناخت بیشتر تولیدات استان مطرح شود.

ترویج و نمایش تولیدات در نمایشگاه‌ها

مدیرکل صمت خراسان شمالی تأکید کرد که ارائه تولیدات در نمایشگاه‌های متعدد و برگزاری نمایشگاه‌های متنوع می‌تواند در معرفی و توسعه بازار فرش دستباف استان تأثیرگذار باشد. او از برگزاری نمایشگاه فرش دستباف و صنایع دستی در اواخر دی‌ماه خبر داده و اهمیت این اقدام را در تعامل با بازار و جلب توجه بیشتر خریداران بیان کرده است.

با احترام ، مجله خبری جوان آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *