ش. جولای 27th, 2024

مجله خبری جوان آنلاین

آخرین اخبار ایران و جهان

امیر کویت پارلمان را منحل و اجرای برخی از مواد قانون اساسی را به مدت چهار سال تعلیق کرد

1 دقیقه خوانده شده

کویت- شیخ مشعل الاحمد الجابر الصباح، امیر کویت، در یک اقدام غیرمنتظره، پارلمان این کشور را منحل و اجرای برخی از مواد قانون اساسی را به مدت چهار سال تعلیق کرد.

امیر کویت در سخنرانی تلویزیونی خود اعلام کرد که این تصمیم به دلیل “دوران سختی که کویت پشت سر گذاشته و بازتاب‌هایی در همه سطوح داشته” اتخاذ شده است.

وی با اشاره به “رفتارها و اقدامات مغایر با واقعیات مسلم قانون اساسی” در دوره‌های قبل و چند روز اخیر، گفت: “اصرار در این رفتارها به حدی رسیده است که قابل قبول و تحمل نیست.”

امیر کویت تاکید کرد که “هیچ‌کس بالاتر از قانون نیست” و “هرگز اجازه نخواهم داد که از دموکراسی برای نابودی کشور سوء استفاده شود.”

طبق این فرمان، امیر کویت و هیئت وزیران شخصاً صلاحیت‌هایی را که به مجلس الامه (پارلمان) واگذار شده است به عهده خواهند گرفت و قوانین به موجب قانون حکمی صادر خواهند شد.

انحلال پارلمان و تعلیق قانون اساسی؛ اقدامی بی‌سابقه در تاریخ کویت

انحلال پارلمان و تعلیق قانون اساسی اقدامی بی‌سابقه در تاریخ کویت محسوب می‌شود. این کشور که از نظر سیاسی در میان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از ثبات نسبی برخوردار بوده، در سال‌های اخیر شاهد تنش‌های فزاینده‌ای بین دولت و پارلمان بوده است.

استیضاح‌های مکرر از سوی نمایندگان و نیز انحلال چندین باره مجلس الامه بارها منجر به استعفا یا برکناری دولت شده است.

تاثیرات انحلال پارلمان بر آینده سیاسی کویت

هنوز مشخص نیست که انحلال پارلمان و تعلیق قانون اساسی چه تاثیری بر آینده سیاسی کویت خواهد داشت. برخی از کارشناسان معتقدند که این اقدام می‌تواند به ثبات سیاسی در این کشور منجر شود، در حالی که برخی دیگر نگران افزایش قدرت امیر و تضعیف نهادهای دموکراتیک هستند.

با احترام ، مجله خبری جوان آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *