ش. جولای 27th, 2024

مجله خبری جوان آنلاین

آخرین اخبار ایران و جهان

سهم آموزش مهارتی از آموزش عالی کشور : فقط 12 درصد !

معضل سهم آموزش مهارتی: واقعیت و آمار

تحلیل آماری سهم آموزش مهارتی

رئیس موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی در بحران سهم آموزش مهارتی از آموزش عالی گفت: در برنامه توسعه ششم، تصویب شده بود که در دانشگاه‌های علمی کاربردی و فنی و حرفه‌ای، سهم آموزش مهارتی تا سال ۱۴۰۰ به ۳۰ درصد افزایش یابد. اما بر اساس آمار جدید موسسه، این سهم در سال ۱۴۰۰_۱۴۰۱، تنها ۱۲.۳ درصد بوده است.

پیش نشست پیش‌ران‌های آموزش کارآمد

در پیش‌نشست پیش‌ران‌های آموزش کارآمد، اهمیت ارتقاء سطح آموزش مهارتی مطرح شد. مسئولان حوزه آموزش و آموزش عالی، اساتید، دانشجویان و کنشگران حوزه آموزش در این پیش‌نشست شرکت کردند.

تأکید بر آموزش فرا نسلی

نقد و بررسی نظام حکمرانی و حکومت

در بحث حکمرانی، دکتر علی‌اصغر پورعزت، رئیس دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران، به تفاوت حکمرانی و حکومت اشاره کرد. او تأکید داشت که حکمرانی علمی است و از تمام علوم برای خدمت به اهداف اجتماعی بهره‌مند می‌شود.

چالش‌ها و راهکارهای تشکیل دانشکده حکمرانی

دکتر پورعزت به چالش‌ها و روند تشکیل دانشکده حکمرانی در دانشگاه تهران پرداخت و اهداف این دانشکده را برای ایجاد فضایی برای آموزش و پژوهش به منظور بهبود شرایط آینده بیان کرد.

آموزش با رویکرد فرا نسلی

تاکید بر آموزش با رویکرد فرا نسلی به عنوان راهی برای آموزش آیندگان و حضور آنها در عرصه‌های مختلف نشان از تلاش برای ایجاد سیستمی یادگیرنده دارد.

چشم‌اندازها و راهکارها

مسئله یکپارچگی مجری و ناظر

در بحران اجرای اسناد آموزشی، دکتر سید جلال موسوی عضو هیئت علمی شورای عالی انقلاب فرهنگی به مشکلات موجود اشاره کرد. او بر اهمیت یکپارچگی مجری و ناظر در یک نهاد تأکید کرد و به تداخل منافع و نقصان در ارزشیابی اشاره داشت.

نقد اسناد بالادستی

دکتر موسوی با نقد اسناد بالادستی اظهار داشت که این اسناد زیبا نگارش می‌شوند، اما در عمل به موارد ذکر شده تبدیل نمی‌شوند.

تأثیرگذاری سیاست‌گذاری در آموزش

با تأکید بر تأثیرگذاری سیاست‌گذاری در آموزش، بحران‌ها و مسائل موجود در نظام آموزشی مورد بررسی قرار گرفت و راهکارهای ارائه شد.

نگاه به آینده

ارتقاء سطح آموزش مهارتی

ضرورت ارتقاء سطح آموزش مهارتی برای تأمین نیازهای بازار کار و جلب همکاری بنگاه‌های اقتصادی مورد تأکید قرار گرفت.

ارتباط نظام مدیریتی با ارزشیابی

تلاش برای ارتباط نظام مدیریتی با نظام ارزشیابی به‌منظور افزایش بهره‌وری و تأمین اعتبارات متناسب با کیفیت آموزش به عنوان گامی به سوی حکمرانی آموزش.

تطبیق با نظام ارزشیابی جهانی

مقایسه و تطبیق وضعیت ایران با نظام‌های ارزشیابی جهانی به منظور بهبود نظام آموزشی.

در پایان، پاسخ به پرسش‌های حاضرین در نشست انجام گرفت و چشم‌انداز افزایش سهم آموزش مهارتی از آموزش عالی به عنوان یک چالش اساسی بحران مورد بررسی قرار گرفت.

با احترام ، مجله خبری جوان آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *