د. مه 20th, 2024

مجله خبری جوان آنلاین

آخرین اخبار ایران و جهان

چرا سرطان را «سرطان» می‌نامند؟

1 دقیقه خوانده شده

سرطان، بیماری‌ای که از دیرباز بشریت را رنج می‌دهد، در طول تاریخ موضوع تحقیق و درمان بوده است. اولین توصیفات شناخته شده از این بیماری به قرن چهارم قبل از میلاد برمی‌گردد، زمانی که ساتیروس، حاکم هراکلیا، به دلیل درد و رنج طاقت‌فرسا و عدم توانایی در خواب، جان خود را به این بیماری از دست داد.

در آن زمان، دانش محدودی از سرطان وجود داشت. به عنوان مثال، متنی از اواخر قرن پنجم یا اوایل قرن چهارم قبل از میلاد، علائم و نحوه پیشرفت سرطان سینه را شرح می‌دهد. پزشکان آن زمان در مواجهه با این بیماری هولناک، چاره‌ای جز تماشای رنج بیماران خود نداشتند.

نام “سرطان” از کلمه یونانی “karkinos” به معنای خرچنگ گرفته شده است. دلیل این نام‌گذاری، شباهت ظاهری تومورهای سرطانی به چنگال‌های خرچنگ و همچنین تهاجمی بودن این بیماری بود.

نظرات مختلفی در مورد علت سرطان در دوران باستان وجود داشت. برخی معتقد بودند که عدم تعادل در “اخلاط چهارگانه” بدن (خون، صفرای زرد، بلغم و صفرای سیاه) منجر به این بیماری می‌شود. در حالی که عده‌ای دیگر، سرطان را ناشی از عوامل خارجی مانند عفونت می‌دانستند.

درمان‌های سرطان در آن زمان عمدتاً شامل داروهای گیاهی، حیوانی و معدنی بود. جالینوس، پزشک مشهور یونانی، از این داروها به همراه پاکسازی بدن با استفراغ یا تنقیه برای درمان سرطان استفاده می‌کرد. در موارد پیشرفته‌تر، جراحی نیز به کار گرفته می‌شد، اما به دلیل خطر بالای خونریزی، اغلب از آن اجتناب می‌شد.

سرطان به طور کلی به عنوان یک بیماری صعب العلاج و ترسناک تلقی می‌شد. برخی از بیماران برای رهایی از درد و رنج طاقت‌فرسا، به خودکشی متوسل می‌شدند.

با گذشت زمان، درک ما از سرطان به طور قابل توجهی افزایش یافته است. امروزه، بیش از 200 نوع مختلف سرطان شناخته شده است و پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه پیشگیری، تشخیص و درمان این بیماری حاصل شده است.

با این حال، هنوز راه درازی برای غلبه بر سرطان در پیش داریم. در سال 2022، حدود 20 میلیون مورد جدید ابتلا به سرطان و 9.7 میلیون مرگ ناشی از آن در سراسر جهان گزارش شده است.

تخمین‌ها نشان می‌دهد که از هر 5 نفر، یک نفر در طول زندگی خود به سرطان مبتلا می‌شود. این بیماری در حال حاضر شایع‌ترین علت مرگ و میر در بین زنان و مردان در بسیاری از کشورها است.

علیرغم چالش‌های موجود، امید به آینده روشن‌تر در زمینه سرطان وجود دارد. تحقیقات علمی به طور مداوم در حال پیشرفت است و روش‌های درمانی جدیدی در حال توسعه هستند. با همکاری دانشمندان، پزشکان و بیماران، می‌توانیم به روزی برسیم که سرطان دیگر تهدیدی برای سلامتی انسان نباشد.

با احترام ، مجله خبری جوان آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *