ج. اکتبر 18th, 2024

مجله خبری جوان آنلاین

آخرین اخبار ایران و جهان

چرا باید کتاب 2065 تناقض در انتخاب را بخوانیم

1 دقیقه خوانده شده
کتاب 2065 تناقض در انتخاب یک رمان فلسفی مهیج با موضوع اراده آزاد و اخلاق در تصمیم گیری است که داستان آن در سال 2065 و عصر هوش مصنوعی روایت می شود

از آنجا که فرصت مطالعه برای همه ما کم شده است، انتخاب کتابی که هم جذابیت های داستانی بالایی داشته باشد و هم بتواند برای ما تفکر و تامل برانگیز باشد کمی دشوار است. اغلب کتابها یا داستان را فدای محتوا کرده اند و یا محتوا را فدای داستان. اما کتاب 2065 تناقض در انتخاب از معدود کتابهای رمان فارسی است که هم داستانی مهیج را روایت می کند و هم در کنار آن به مباحث عمیق علمی و فلسفی می پردازد.

کتاب 2065 تناقض در انتخاب از تالیفات وحید زارعی را می توان یک رمان فلسفی عمیق در مورد اراده آزاد و اخلاق تصمیم گیری دانست. از نظر بسیاری از منتقدین حوزه کتاب این اثر می تواند برای هر گروه و جنسی از خوانندگان مفید و جذاب باشد. به عنوان یک خواننده حرفه ای آشنا به حوزه های فلسفی، روانشناسی و یا جامعه شناسی شما با انبوهی از استعاره های علمی مواجه می شوید که می تواند برای شما تامل برانگیز باشد. یک خواننده غیر حرفه ای و یا با دانش سطحی تر هم می تواند از داستان و هیجان آن لذت برده و برداشت خود را از داستان داشته باشد. انتخاب طبیعی، فلسفه اخلاق، رفتار شناسی، جبر و اختیار در رفتار انسان از جمله مباحث مطرح شده در این کتاب است. 

کتاب 2065 تناقض در انتخاب توسط انتشارات سپیدقلم در 104 صفحه منتشر شده و در بازار نشر ایران موجود است. یکی دیگر از جذابیت های این کتاب طراحی جلد این اثر است که در اولین برخورد آنرا با دیگر آثار متمایز می کند. طراحی جلد این کتاب اثر استاد مجید کاشانی طراح برجسته گرافیک کشور است.

داستان کتاب 2065

داستان این کتاب همانطور که از اسم آن بر می آید در سال 2065 اتفاق می افتد. زمانی که راوی کتاب به کشوری پیشرفته با مدیریت هوش مصنوعی به نام نیوآیلند سفر می کند. یکی از جذابیت های کتاب روایت کتاب از زبان مولف و به نام خودش است که در سفر به نیوآیلند برای انجام یک پروژه مشترک با دوستش متئو، با حوادث و موقعیت های چالش برانگیزی مواجه می شود. موقعیت هایی که علاوه بر غیر منتظره بودن برای خواننده، می تواند تناقض انتخاب بین درست یا اخلاقی بودن را برای مخاطب پر رنگ کند.

داستان کتاب از آنجایی پررنگ نر و گیراتر می شود که راوی کتاب با بیماری سخت اِما دختر متئو مواجه شده و سیستم حکمرانی مبتنی بر هوش مصنوعی نیوآیلند آزادی انتخاب نوع درمان او را از خانواده سلب کرده است. نجات اِما و یا تن دادن به خواسته هوش مصنوعی هر چند در ظاهر در سالهای حکمرانی هوش مصنوعی اتفاق می افتد اما شاید دغدغه آزادیهای بشر در انتخاب نوع زندگیش در تمام ادوار باشد.

دیالوگ های عمیق و فلسفی کتاب، در کنار اتفاقات غیرقابل پیش بینی، باعث می شود که خواننده بدون درک زمان، به پایان کتاب برسد. جایی که نویسنده در غیر منتظره ترین شرایط نوید ادامه داستان در جلد بعدی را می دهد.

به طور کل به عقیده نگارنده این متن این کتاب را می توان یکی از آثار قابل توجه بازار نشر ایران دانست که در کنار داستانی بدیع و نوآورانه و در عین حال مهیج، مباحث عمیق فلسفی و روانشناسی را بیان کرده است. از این رو اگر مایلید کتابی کوتاه، عمیق، مبتنی برعلم و همینطور جذاب را مطالعه کنید این کتاب یکی از بهترین گزینه های موجود خواهد بود.


.

.

قابل توجه : این مقاله یک رپورتاژ آگهی است و مجله خبری جوان آنلاین مسئولیتی در قبال محتوا یا خدمات معرفی شده ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *