د. سپتامبر 16th, 2024

مجله خبری جوان آنلاین

آخرین اخبار ایران و جهان

دریای خزر در آستانه خشک شدن؛ تهدیدی جدی برای ایران و منطقه

کاهش شدید تراز آب دریای خزر در سال‌های اخیر، زنگ خطر بزرگی را برای محیط زیست و اقتصاد منطقه به صدا درآورده است. امید صدیقی، مدیرکل دفتر بررسی و مقابله با آلودگی‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، با بیان اینکه این پدیده نوسانات طبیعی داشته اما در سال‌های اخیر شدت گرفته است، از احتمال کاهش ۱۸ متری تراز آب دریای خزر در آینده نزدیک خبر داد.

وی با اشاره به عقب‌نشینی سواحل، خشک شدن تالاب‌ها و تهدید تاسیسات ساحلی، بر ضرورت اتخاذ تدابیر فوری برای مقابله با این بحران تأکید کرد. صدیقی همچنین به مشکلات ناشی از کاهش تراز آب برای بخش‌های مختلف از جمله شیلات، گردشگری و انرژی اشاره کرد و گفت که در صورت ادامه این روند، بخش قابل توجهی از دریای خزر خشک خواهد شد.

کارشناسان معتقدند که عوامل مختلفی از جمله تغییر اقلیم، کاهش بارندگی، افزایش تبخیر و برداشت بی‌رویه از منابع آبی، در کاهش تراز آب دریای خزر نقش دارند. همچنین، ساخت سدهای متعدد بر روی رودخانه‌های ورودی به دریا نیز بر این مشکل دامن زده است.

برای مقابله با این بحران، همکاری کشورهای حاشیه دریای خزر و اتخاذ تدابیر مشترک ضروری است. تشکیل کارگروه‌های تخصصی، انجام مطالعات جامع و تدوین برنامه‌های مدیریتی بلندمدت، از جمله اقداماتی است که باید در این زمینه انجام شود.

با احترام ، مجله خبری جوان آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *