د. مه 20th, 2024

مجله خبری جوان آنلاین

آخرین اخبار ایران و جهان

تغییرات جدید در گواهی اسقاط خودروهای فرسوده: افزایش ارزش گواهی تاکسی‌ها به ۲۱۰ میلیون تومان


رییس مرکز هوا و اقلیم سازمان حفاظت از محیط زیست اعلام کرد که با ادغام آیین‌نامه‌های ماده ۸ قانون هوای پاک و ماده ۱۰ صنعت خودرو، تغییرات جدیدی در گواهی اسقاط خودروهای فرسوده اعمال شده است. در این مقاله، به جزئیات این تغییرات و تأثیرات آن بر بازار خودروها خواهیم پرداخت.

آلودگی هوا به عنوان یک مشکل جدی در تهران و شهرهای بزرگ دیگر ایران مطرح است. تردد خودروهای فرسوده، علاوه بر مصرف بنزین بالا، باعث ترافیک و افزایش آلاینده‌ها می‌شود. از این رو، اقداماتی برای اسقاط خودروهای فرسوده و جایگزینی آنها با خودروهای استاندارد و برقی، اهمیت زیادی دارد.

بحث اسقاط و از دست دادن خودروهای فرسوده در دهه ۸۰ مطرح شد ولی به دلیل مشکلات مالی و ممنوعیت واردات خودرو، در دهه ۹۰ به تعلیق افتاد. در دولت سیزدهم، این موضوع دوباره به دستور کار گرفته شد و چرخه اسقاط خودروها مجدداً شروع شد.

اعلام تغییرات توسط رییس مرکز هوا و اقلیم

رییس مرکز هوا و اقلیم اعلام کرد که تغییرات جدید در گواهی اسقاط خودروهای فرسوده انجام شده است. این تغییرات با هدف افزایش کارایی این برنامه و تحریک بازار خودروها صورت گرفته است.

ارتقاء ارزش گواهی اسقاط تاکسی‌ها

یکی از جوانب اصلی این تغییرات، افزایش ارزش گواهی اسقاط تاکسی‌ها به ۲۱۰ میلیون تومان است. این اقدام، باعث تشویق صاحبان تاکسی‌های فرسوده به نوسازی و تعویض خودروهای خود می‌شود.

تأثیرات بر خودروهای دیگر

این تغییرات نه تنها برای تاکسی‌ها بلکه برای کشنده‌ها و سواری‌ها نیز تأثیر دارد. ارزش گواهی اسقاط برای کشنده‌ها به ۱۲۲۰ تومان افزایش یافته و سواری‌ها نیز ۷۰ میلیون بابت گواهی اسقاط دریافت خواهند کرد.

آینده پاکتر هوا در شهرها

رییس مرکز هوا و اقلیم افزود که با توجه به این تغییرات و توافقات، امیدوار است تا سال آینده خروجی گاز فلر در شهرهای اهواز و بوشهر و عسلویه نصف شود. این اقدامات گام مهمی به سوی هوای پاکتر در شهرهاست.

نتیجه‌گیری

اعلام تغییرات در گواهی اسقاط خودروهای فرسوده نشان از توجه جدی به مسائل محیط زیست و آلودگی هوا دارد. این اقدامات با هدف ارتقاء کیفیت هوا و افزایش استانداردهای خودروها انجام شده و قدمی مؤثر به سمت محیط زیست سالم‌تر گذاشته است.

با احترام ، مجله خبری جوان آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *