ی. سپتامبر 8th, 2024

مجله خبری جوان آنلاین

آخرین اخبار ایران و جهان

بهترین پماد برای درمان شقاق مقعدی چیست؟

بیماری شقاق مقعدی یکی از بیماری‌های بسیار شایع نشیمنگاهی است. بر اثر این بیماری یک شکاف یا پارگی بر پوست اطراف دهانه مقعد به وجود می‌آید و همین مسئله باعث می‌شود درد و خونریزی در هنگام اجابت مزاج در افراد مبتلا رخ دهد.

بیماری شقاق مقعدی یکی از بیماری‌های بسیار شایع نشیمنگاهی است. بر اثر این بیماری یک شکاف یا پارگی بر پوست اطراف دهانه مقعد به وجود می‌آید و همین مسئله باعث می‌شود درد و خونریزی در هنگام اجابت مزاج در افراد مبتلا رخ دهد.

درمان بیماری شقاق مقعدی با توجه به وضعیت بیماری با روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد. شقاق به دو دسته شقاق حاد و شقاق مزمن تقسیم می‌شود که هر کدام روش‌های درمانی متفاوتی دارند. در بسیاری مواقع شقاق در حالت حاد خود با مراقبت‌های خانگی و استفاده از داروها درمان‌پذیر است. در این وضعیت به طور معمول پزشکان متخصص پمادهایی را جهت درمان تجویز می‌کنند که نقش مهمی در بهبود این بیماری دارند. باید توجه داشت تجویز این پمادها پس از معاینه بیمار صورت می‌گیرد و در صورتی استفاده از این پمادها توصیه می‌شود که پزشک تشخیص دهد این داروها می‌توانند مثمرثمر باشند.

بسیار مهم است که بیماران مبتلا به شقاق از خوددرمانی خودداری کنند؛ زیرا در صورتی که شقاق فرد در مرحله مزمن باشد با خوددرمانی ممکن است تشدید شود و این مسئله درمان شقاق را دچار مشکل سازد. درمان شقاق مزمن از طریق روش‌هایی همچون جراحی شقاق و یا لیزردرمانی شقاق امکان‌پذیر است و این مسئله پس از معاینه بیمار توسط پزشک مشخص می‌شود.

فیشر چیست؟

در جواب این سؤال که فیشر چیست؟ باید گفت بیماری فیشر یا شقاق یکی از بیماری‌های شایع نشیمنگاهی است که باعث ایجاد یک ترک یا شکاف در پوست دهانه مقعد می‌شود و می‌تواند بسیار دردناک باشد.

بیماری شقاق یا فیشر به دو شکل زیر دیده می‌شود:

  • شقاق حاد:فیشر حاد به نوعی از این بیماری گفته می‌شود که برای اولین بار در بدن فرد به وجود می‌آید. شقاق حاد به طور معمول با مراقبت‌های خانگی و استفاده از داروها بهبود پیدا می‌کند.
  • شقاق مزمن: در صورتی که به درمان شقاق حاد توجهی نشود این بیماری می‌تواند وارد مرحله مزمن ‌گردد. در مرحله مزمن درمان بیماری به روش‌های جدی‌تری همچون جراحی یا لیزردرمانی شقاق نیاز دارد.

بسیار مهم است بیماران برای درمان ساده‌تر بیماری خود با مشاهده علائم شقاق هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنند. از جمله این علائم موارد زیر هستند:

  • درد در ناحیه مقعد به خصوص در هنگام اجابت مزاج
  • قرمزی و التهاب ناحیه مقعد
  • خونریزی به رنگ روشن از ناحیه مقعد در هنگام اجابت مزاج
  • درد و خارش در ناحیه مقعد ساعت‌ها پس از اجابت مزاج

هرچه افراد پس از مشاهده علائم فیشر سریع‌تر به پزشک مراجعه کنند درمان بیماری آنها می‌تواند به شکل ساده‌تری انجام شود. بی‌توجهی به این بیماری می‌تواند یک شقاق حاد را به شقاق مزمن تبدیل کرده و به این ترتیب روند درمان را پیچیده‌تر سازد.

درمان شقاق مقعدی چیست؟

پس از آشنایی با اینکه فیشر چیست باید با نحوه درمان شقاق مقعدی نیز آشنا شد. درمان شقاق مقعدی بسیار به وضعیت بیماری مرتبط است. در وضعیتی که بیماری شقاق پیشرفت نکرده به طور معمول پزشکان از روش‌های همچون مراقبت‌های خانگی و دارودرمانی استفاده می‌کنند. مراقبت خانگی به مجموعه‌ای از تغییرات در سبک زندگی گفته می‌شود و به طور معمول با تغییر رژیم غذایی به یک رژیم غذایی پر فیبر، مصرف مایعات و ورزش کردن صورت می‌گیرد. از پمادهای مناسب برای درمان شقاق نام بردیم که توسط پزشک تجویز می‌شوند. در صورتی که این روش‌های درمانی جواب ندهند درمان شقاق به روش‌های زیر صورت می‌گیرد:

جراحی شقاق

جراحی فیشر به طور معمول از طریق روش‌های زیر انجام می‌شود:

  • روش اسفنکتروتومی داخلی جانبیبه شکل باز و بسته
  • فیشرکتومی
  • فلپ پیشرفته

لیزر شقاق

لیزردرمانی شقاق یک روش کم تهاجمی به شمار می‌رود که به عنوان بهترین درمان شقاق مقعدی از آن نام برده می‌شود. این روش درمانی نیازی به بیهوشی و بستری شبانه ندارد و در مراکز درمانی در کمتر از ۳۰ دقیقه می‌تواند این بیماری را برای همیشه مداوا کند.

درمان شقاق مقعدی با لیزر روشی بدون درد و خونریزی است و همین مسئله باعث می‌شود بیمار پس از انجام آن نیازی به طی کردن دوران نقاهت نداشته باشد و بتواند امور روزمره خود را پیگیری کند.

درمان شقاق مقعدی با لیزر در مراکز درمانی مختلفی همچون مرکز درمان فوری با بهترین دستگاه‌های لیزر و تجربه فوق‌تخصصان کولورکتال انجام می‌شود تا بتواند این بیماری را برای همیشه درمان کند.

بهترین پماد برای شقاق مقعدی چیست؟

بسیاری از بیماران ترجیح می‌دهند بیماری خود را پیش از درمان‌های جدی همچون لیزردرمانی یا جراحی با دارودرمانی مداوا کنند. استفاده از پمادها برای مداوای بیماری شقاق بسیار توصیه می‌شود. از جمله بهترین پماد برای شقاق مقعدی می‌توان موارد زیر را برشمرد:

پماد دیلتیازم (دیلتیژل)

از جمله بهترین پماد برای شقاق مقعدی می‌توان به این پماد اشاره کرد. دیلتیازم نقش مهمی در کاهش علائم شقاق همچون خارش، درد و سوزش دارد و از انواع داروهای مهارکننده کلسیم به شمار می‌رود. این محصول از ورود کلسیم به داخل سلول جلوگیری می‌کند و با کاهش دادن گردش خون، فشار در عضله مقعد را کاهش می‌دهد.

پماد نیتروگلیسیرین

این پماد نیز از جمله بهترین پماد برای شقاق مقعدی به شمار می‌رود. پماد نیتروگلیسیرین گردش خون را در ناحیه مقعد افزایش می‌دهد و باعث کاهش فشار وارده به مقعد می‌شود و به این ترتیب به تسریع روند درمان کمک می‌کند.

پماد آنتی فیشر

پماد آنتی فیشر نیز از جمله بهترین پماد برای شقاق مقعدی شمرده می‌شود. این دارو پایه گیاهی دارد و از «دارمازو» و عصاره بابونه در آن استفاده شده است. پماد آنتی فیشر با خواص قابض کننده، ضدالتهاب و ضد اسپاسم نقش مهمی در بهبود شقاق دارد.

پماد تتراسایکلین

تتراسایکلین یک داروی آنتی‌بیوتیک به شمار می‌رود که نقش مهمی در جلوگیری از عفونت زخم و تسریع بهبودی ایفا می‌کند. با استفاده از این دارو قرمزی، التهاب و سوزش زخم مقعد کاهش پیدا می‌کند.

لیدوکائین

یکی دیگر از بهترین داروهای شقاق مقعدی لیدوکائین است. این دارو نقش مهمی در کاهش درد و درمان این عارضه دارد. لیدوکائین با بی‌حس کردن ناحیه مقعد باعث کاهش علائم فیشر می‌شود.

داروهای نام برده همگی از جمله بهترین پماد برای شقاق مقعدی به شمار می‌روند؛ اما بسیار مهم است که افراد توجه داشته باشند این پمادها حتماً باید با تجویز پزشک مصرف شوند تا بتوانند بهترین اثر درمانی را داشته باشند.

توجه : این مقاله صرفا یک رپورتاژ آگهی است و مسئولیت خدمات معرفی شده بر عهده مجله خبری جوان آنلاین نمیباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *