د. مه 20th, 2024

مجله خبری جوان آنلاین

آخرین اخبار ایران و جهان

آیا تزریق واکسن آنفلوآنزا ضروری است؟

معرفی بیماری آنفلوآنزا

آنفلوآنزا، بیماری شایع و ویروسی، در فصول سرد سال به ویژه از پاییز تا اوایل بهار انتشار پیدا می‌کند. این بیماری، در بعضی موارد می‌تواند به شدت خطرناک و حتی کشنده باشد و شدت آن در افراد مختلف متفاوت است.

خطرات و اهمیت واکسیناسیون

آنفلوآنزا هر ساله هزاران نفر را به بیمارستان منتقل می‌کند و به همین دلیل، تزریق واکسن آنفلوآنزا بسیار ضروری است. برخی افراد ممکن است نشانه‌های خفیف تا ملایم آنفلوآنزا را تجربه کنند که به طور خودبخود در چند هفته از بین می‌رود، اما در موارد دیگر، واکسن آنفلوآنزا ایجاد واکنش بیش از حد در سیستم ایمنی بدن می‌کند.

علائم و خطرات

شایع‌ترین علائم آنفلوآنزا شامل سرفه، تب، لرز، بدن‌درد، گلودرد، خستگی، تهوع و استفراغ است. در بعضی موارد، آنفلوآنزا ممکن است عوارض جدی مانند میوکاردیت (التهاب قلب)، آنسفالیت (التهاب مغز)، و نارسایی اعضای بدن را ایجاد کند.

مواردی که نیاز به مراقبت پزشکی دارند

  • زمانی که تب و سرفه پس از بهبود موقت دوباره شدید می‌شود.
  • وقتی که تنگی نفس یا مشکل در تنفس به‌ وجود می‌آید.
  • درد یا فشار مداوم در قفسه سینه یا شکم.
  • تغییرات روانی مثل گیجی یا بی‌حالی.
  • دچار تشنج شدید شوید.
  • با علائمی مانند تنفس سریع کودک، عقب‌ کشیده شدن دنده‌ها حین تنفس، کبود شدن لب‌ها یا ناخن‌ها، خشک‌ماندن پوشک نوزاد به مدت هشت ساعت، بروز تب در نوزاد زیر ۱۲ هفته یا تب ۴۰ درجه در دیگر کودکان، به پزشک مراجعه شود.

توصیه برای واکسیناسیون

با توجه به توصیه‌های مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا، تقریباً همه افراد بالای ۶ ماهه باید واکسن آنفلوآنزا را دریافت کنند. حتی افراد سالم و فعال نیز باید از این واکسن برای محافظت از اطرافیان خود که در دسته افراد پرخطر قرار دارند، استفاده کنند.

خاتمه

واکسن آنفلوآنزا به عنوان ابزار مهمی برای کاهش خطر ابتلا به این بیماری و کنترل انتشار آن محسوب می‌شود. حتی اگر فردی فکر کند به واکسن نیازی ندارد، واکسن آنفلوآنزا همگانی به جامعه کمک می‌کند تا در مقابل این بیماری خطرناک مقاوم شود.

با احترام ، مجله خبری جوان آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *