ش. جولای 27th, 2024

مجله خبری جوان آنلاین

آخرین اخبار ایران و جهان

«مرکز ملی پیشران طراحی تراشه» راه‌اندازی می‌شود

1 دقیقه خوانده شده


در یک تحول چشمگیر و با هدف قرار دادن ایران در میان کشورهای پیشرو در صنعت تراشه‌های الکترونیکی، «مرکز ملی پیشران طراحی تراشه» به زودی راه‌اندازی می‌شود. این اقدام استراتژیک از سوی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست‌جمهوری، صندوق نوآوری و شکوفایی و مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست‌جمهوری به امضا رسیده است.

اهداف و چشم‌اندازهای مرکز

این مرکز با هدف طراحی بومی و ساخت تراشه‌های پیشرفته بدون کارخانه (fabless) تاسیس می‌شود. با ایجاد دفاتر طراحی مشترک، فراهم کردن فرصت‌های آموزشی و پژوهشی، و همچنین جذب پروژه‌های بین‌المللی، این مرکز به عنوان پلی میان دانش، تکنولوژی و صنعت عمل خواهد کرد. تمرکز بر تربیت نیروی متخصص در زمینه‌های طراحی تراشه مجتمع، سنسورها، بسته‌بندی و مونتاژ تراشه، و توسعه نرم‌افزارهای کاربردی، از جمله اهداف این توافق‌نامه است.

حمایت مالی و تسهیلات

این مرکز با تامین هزینه‌های ساخت نمونه تراشه‌ها و تأمین منابع لازم برای آزمایشگاه تأییدیه تراشه‌های بومی، راهی نو در حمایت از پیشرفت فناوری تراشه در ایران باز می‌کند. از دیگر حمایت‌ها می‌توان به ابلاغ اولویت‌های راهبردی و حمایت مالی از شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد که به توسعه و تجاری‌سازی محصولات دانش‌بنیان منجر خواهد شد.

تعهدات بین‌المللی و آموزشی

مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست‌جمهوری نیز متعهد به انتقال دانش فنی و آموزش نیروی متخصص از طریق همکاری‌های بین‌المللی شده است. همچنین، تعریف پروژه‌های طراحی مشترک با طرف‌های خارجی و فراهم کردن زمینه‌های جذب سرمایه‌گذار خارجی از دیگر اقداماتی است که به پیشرفت صنعت تراشه در ایران کمک خواهد کرد.

آینده‌ای روشن در انتظار صنعت تراشه ایران

با توجه به این توافق‌نامه، آینده صنعت تراشه در ایران روشن‌تر از همیشه به نظر می‌رسد. سرمایه‌گذاری‌های کلان، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، و همکاری‌های بین‌المللی، زمینه‌ساز پیشرفت‌های بزرگی در این حوزه خواهند بود. مرکز ملی پیشران طراحی تراشه نه تنها به ارتقاء سطح دانش و فناوری در ایران کمک می‌کند بلکه افق‌های جدیدی را برای همکاری‌های علمی و صنعتی در سطح بین‌المللی می‌گشاید.

با احترام ، مجله خبری جوان آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *