ش. جولای 27th, 2024

مجله خبری جوان آنلاین

آخرین اخبار ایران و جهان

تلاش دولت برای حذف مازوت از پالایشگاه‌ها و خاموش کردن مشعل‌های نفتی

دولت به دنبال راهکارهایی برای بهبود کیفیت هوا و کاهش آلودگی در شهرها است. یکی از گام‌های اصلی در این راستا، حذف مازوت از پالایشگاه‌ها و خاموش کردن مشعل‌های نفتی می‌باشد.

آلودگی هوا به دلیل استفاده از مازوت در برخی شهرها به حدی افزایش یافته که تأثیر بسزایی بر سلامت افراد داشته است. این موضوع نه تنها مشکلات زیست‌محیطی ایجاد کرده است بلکه باعث افت کیفیت هوا و شاخص‌های مختلف آلودگی شده است.

تدابیر دولت

۱. حذف مازوت در پالایشگاه‌ها

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرده است که دلیل اصلی مازوت‌سوزی در شهرها کمبود گاز است. دولت در حال حاضر در تلاش است تا مازوت‌سوزی را از پالایشگاه‌های مادر و صنایع حذف کرده و از این طریق به کاهش آلودگی هوا بپردازد.

۲. خاموش کردن مشعل‌های نفتی

بر اساس گزارشات، مصرف مازوت یا نفت کوره به عنوان یکی از عوامل اصلی آلودگی هوا در برخی کلانشهرها شناخته شده است. دولت نقشی برای خاموش کردن مشعل‌های نفتی در نفت‌خیزان مثل عسلویه نیز در نظر گرفته است.

تحقیقات و اقدامات

بر اساس اطلاعات مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست، افزایش آلاینده‌ها مخصوصاً دی‌اکسید گوگرد و تغییر رنگ آسمان، ناشی از مازوت‌سوزی است. دولت اقدامات خود را در جهت بهبود وضعیت مناطق نفت‌خیز و شهرهای پرجمعیت ادامه خواهد داد.

اهمیت اجرای این طرح‌ها

علی سلاجقه، در گفت‌و‌گو با ایسنا، اظهار کرده است که تلاش دولت برای حذف مازوت از سوخت پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌ها، به ویژه در مناطق پرجمعیت، می‌تواند بهبود قابل توجهی در کیفیت هوا داشته باشد.

اقدام فوری در برخی مناطق

سلاجقه افزوده است که در تهران، البرز و اصفهان، مازوت سوزی به کار نمی‌رود. اما او همچنین تصریح کرده است که در برخی مناطق به علت نواقص امدادرسانی گاز، نیاز به استفاده از مازوت احساس شده است. وزارت نفت در حال تلاش است تا تأمین گاز مورد نیاز شهرها را بهبود بخشد.

جمع‌بندی

با توجه به تدابیر دولت و اقدامات جاری، امیدواریم که در آینده نه چندان دور، آلودگی هوا بهبود یابد و شهروندان به هوایی تمیزتر و سالم‌تر دست یابند. اجرای موفق این طرح‌ها نه تنها به بهبود کیفیت هوا کمک می‌کند بلکه به سلامت و رفاه عمومی جامعه نیز می‌افزاید.

با احترام ، مجله خبری جوان آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *