ش. جولای 27th, 2024

مجله خبری جوان آنلاین

آخرین اخبار ایران و جهان

فروش ۳.۵ میلیارد تومانی بن کتاب در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز


در اطلاعیه‌ای از مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی خبر فراوانی مبنی بر افزایش عظیم فروش بن کتاب در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز به چشم خورد. بر اساس اعلام این اداره کل، در مقایسه با سال ۱۳۹۸ که هزینه بن کتاب ۱۸۰ میلیون تومان بود، امسال این رقم به ۳.۵ میلیارد تومان رسیده است که نشان از افزایش بیش از 20 برابری است.

رشد بی‌نظیر در دوره‌های برگزاری نمایشگاه کتاب تبریز

مراسم تجلیل از عوامل اجرایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز به مناسبت هجدهمین دوره، همزمان با یازدهمین نمایشگاه استانی مطبوعات برگزار شد. در این مراسم، محمد حسین بلاغی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، تاکید کرد: “نمایشگاه امسال با همتی فراتر از چهار سال عدم برگزاری به برگزاری آیینه‌ای تمام نما تبدیل شد.”

مواجهه با انتقادات در فضای مجازی

بلاغی به انتقاداتی که در فضای مجازی به نمایشگاه امسال مطرح شد، اشاره کرد و اظهار داشت: “بعضی از خبرنگاران اداره کل ارشاد را در فضای مجازی مورد انتقاد قرار داده بودند. با این حال، سوالات رسمی به درستی مطرح نشد و مطالبه‌گری رسمی از سوی رسانه‌ها و مطبوعات صورت نگرفته است.”

شفافیت در اجرای برنامه‌ها

مدیرکل ارشاد بیان کرد: “ما هرگز ادعا نکرده‌ایم که نمایشگاه به صورت فوق‌العاده برگزار شده است. همه مراسمات و برنامه‌هایی که توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار می‌شود، آسیب‌شناسی و نقد و بررسی می‌شود.”

تجارب جدید در شرایط پاندمی

بلاغی توضیح داد: “برپایی غرفه‌های تنقلات مورد انتقاد قرار گرفته است. بر اساس قول مسئولان نمایشگاه تبریز، این غرفه‌ها نباید برپا می‌شدند و هزینه ورودی دریافت نمی‌شد و حمل و نقل از در ورودی انجام می‌گرفت که متاسفانه اجرایی نشد.”

مجموعه‌های ناشران در مقطع پاندمی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی اظهار کرد: “بسیاری از ناشران حاضر در این نمایشگاه اعلام کردند که با توجه به شرایط جدید و هزینه‌های مختلف، به غیر از نمایشگاه کتاب تهران در هیچ نمایشگاه استانی دیگر حضور نخواهند یافت.”

مواجهه با انتقادات و اهمیت کتاب در جامعه

بلاغی اظهار کرد: “به نظر می‌رسد برخی از انتقادات، هجمه به ارشاد نبوده بلکه هجمه به فرهنگ و زیرسوال بردن مسأله کتاب بوده است. ایراداتی وجود داشته و نافی آن نیستیم.”

فروش یکپارچه و تصمیمات جدید وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی

مدیرکل ارشاد ادامه داد: “براساس ابلاغ وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی، امسال به صورت رسمی و برای اولین بار فروش یکپارچه در نمایشگاه کتاب تبریز انجام گرفته و از این پس این روش در تمامی نمایشگاه‌های کتاب ادامه خواهد داشت.”

حمایت از ناشران استانی و پاسخ به شائبه‌ها

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی توضیح داد: “تخفیف‌های اعمال شده توسط ناشران در فروش کامل محاسبه نشد و به صورت کامل پرداخت شد. برای اولین بار ۱۰۰ درصد فروش کتب ناشران استانی به آنها پرداخت شد حتی تخفیفی که از سوی ناشران در فروش اعمال شده بود در پرداخت محاسبه نشد و به صورت کامل پرداخت کردیم.”

جمع‌بندی نتایج نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز

در پایان مراسم تجلیل از عوامل اجرایی نمایشگاه، بلاغی اعلام کرد: “حدود ۱۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان مجموع فروش نمایشگاه بین‌المللی کتاب امسال تبریز بوده و بیش از ۱۳۰ هزار جلد کتاب فروش یافته است.”

با احترام ، مجله خبری جوان آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *