چ. اکتبر 23rd, 2024

مجله خبری جوان آنلاین

آخرین اخبار ایران و جهان

کشف شگفت‌انگیز جیمز وب: رازهای سیاره پاپ‌کورنی

1 دقیقه خوانده شده

تلسکوپ فضایی جیمز وب با کشف جدید خود، بار دیگر مرزهای دانش بشری را گسترش داده است. این بار، نگاه تیزبین جیمز وب به سیاره گازی عجیبی به نام WASP-107b دوخته شده که به دلیل اتمسفر پف‌کرده و چگالی بسیار کم، لقب سیاره پاپ‌کورنی را به خود گرفته است.

مشاهدات دقیق جیمز وب از این غول گازی، پرده از رازهای شگفت‌انگیزی برداشته است. دانشمندان با استفاده از این تلسکوپ قدرتمند، به یک عدم تقارن عجیب در جو این سیاره پی برده‌اند. به عبارت دیگر، نیمکره‌های شرقی و غربی WASP-107b تفاوت‌های چشمگیری در ساختار و دمای خود دارند. این کشف، گامی بزرگ در جهت درک پیچیدگی‌های جو سیارات فراخورشیدی و چگونگی شکل‌گیری و تکامل آن‌ها به شمار می‌رود.

پژوهشگران بر این باورند که این عدم تقارن ممکن است به دلیل تفاوت در میزان ابرهای موجود در هر نیمکره یا تفاوت در نحوه انتقال گرما در جو سیاره باشد. همچنین، جزر و مد شدید ناشی از نزدیکی سیاره به ستاره میزبان، می‌تواند نقش مهمی در ایجاد این تفاوت‌ها داشته باشد.

سیاره WASP-107b به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد خود، به یک هدف جذاب برای مطالعات جوی تبدیل شده است. دانشمندان امیدوارند با مطالعه دقیق‌تر این سیاره، به درک بهتری از فرآیندهای فیزیکی حاکم بر جو سیارات فراخورشیدی دست پیدا کنند.

کشف جدید جیمز وب نشان می‌دهد که جهان هستی بسیار پیچیده‌تر از آن چیزی است که تصور می‌کردیم. سیارات فراخورشیدی با ویژگی‌های عجیب و غریب، همچنان به شگفت‌زده کردن ما ادامه می‌دهند و به ما یادآور می‌شوند که هنوز راه زیادی برای کشف اسرار کیهان در پیش داریم.

با احترام ، مجله خبری جوان آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *