پ. مه 9th, 2024

مجله خبری جوان آنلاین

آخرین اخبار ایران و جهان

کدام استان‌های کشور بارانی است؟


به رغم تنوع آب و هوایی در سراسر ایران، استان‌های مختلف کشور شاهد الگوهای متفاوتی از بارش هستند. در این مقاله، ما به تفصیل به بررسی وضعیت آب و هوایی استان‌ها و پیش‌بینی‌های اخیر مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات سازمان هواشناسی می‌پردازیم.

پیش‌بینی باران در شمال و شرق کشور

با توجه به آخرین گزارش‌ها، شرق سواحل دریای خزر، شرق تهران، و استان‌های سمنان و خراسان شمالی تا روز چهارشنبه (۵ اردیبهشت) شاهد کاهش تدریجی بارش خواهند بود. این کاهش بارش‌ها در حالی است که مناطق مرکزی، شرقی، جنوب شرقی و جنوبی کشور همچنان شاهد ادامه بارش‌ها خواهند بود.

در مناطقی چون شمال شرق فارس، غرب کرمان، شمال سیستان و بلوچستان، جنوب خراسان رضوی و خراسان جنوبی، بارش‌ها به همراه رعد و برق و وزش باد شدید رخ خواهد داد. بارندگی‌ها در سایر مناطق کشور به نسبت خفیف‌تر است.

وضعیت آب و هوایی در اواخر هفته

به گزارش ضیاییان، رییس مرکز ملی پیش‌بینی، در روز پنجشنبه (۶ اردیبهشت) در شرق و شمال شرق کشور و استان فارس شاهد رگبارهای ضعیف و پراکنده خواهیم بود که با افزایش نسبی دما همراه است. جنوب شرق کشور شامل استان کرمان و بخش‌هایی از خراسان جنوبی و شمال سیستان و بلوچستان نیز شاهد رگبار و رعد و برق خواهد بود.

روز جمعه (۷ اردیبهشت) نیز در ارتفاعات جنوب کرمان و شرق یزد بارش‌های پراکنده و وزش باد انتظار می‌رود، و در نوار غربی کشور روند افزایش نسبی دما مشاهده می‌شود.

تغییرات آب و هوایی در ابتدای هفته بعد

با نزدیک شدن به روزهای پایانی هفته، وضعیت آب و هوایی در چند استان دیگر تغییر می‌کند. بر اساس گفته‌های ضیاییان، روز شنبه (۸ اردیبهشت) در استان‌های چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و ارتفاعات غرب فارس شاهد افزایش ابر و رگبارهای پراکنده خواهیم بود. همچنین در شمال استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی در ساعات بعد از ظهر، افزایش ابر و رگبار و رعد و برق پیش‌بینی می‌شود.

تأثیرات جوی بر روی دمای استان‌ها

در ادامه گزارش ضیاییان، او اشاره کرد که یکشنبه (۹ اردیبهشت) در ارتفاعات خوزستان و ایلام، استان کهگیلویه و بویر احمد، غرب فارس و شمال بوشهر، افزایش ابر و رگبار پراکنده پیش‌بینی می‌شود. این تغییرات جوی همچنین تأثیر معناداری بر دمای مناطق مختلف خواهد داشت.

بر اساس پیش‌بینی‌های فعلی، تا روز جمعه وزش باد در نوار شرقی کشور ادامه خواهد یافت و در برخی ساعات روز، شدت باد افزایش یافته و گاهی اوقات با گرد و خاک همراه خواهد بود. این شرایط می‌تواند بر کیفیت هوا و شرایط زندگی در این مناطق تأثیر بگذارد.

پیش‌بینی آب و هوای تهران و دیگر مراکز استان‌ها

رییس مرکز ملی پیش‌بینی وضعیت آب و هوای تهران طی دو روز آینده را تشریح کرد: آسمان تهران فردا (۶ اردیبهشت) صاف تا قسمتی ابری با گاهی وزش باد پیش‌بینی می‌شود، با حداقل دمای ۱۲ و حداکثر دمای ۲۳ درجه سانتیگراد. جمعه (۷ اردیبهشت) نیز شرایط مشابهی را تجربه خواهیم کرد با حداقل دمای ۱۴ و حداکثر دمای ۲۵ درجه سانتیگراد.

از دیگر نقاط کشور، شهرکرد با دمای ۲ درجه سانتیگراد به‌عنوان خنک‌ترین مرکز استان و اهواز با بیشینه دمای ۳۷ و ۳۹ درجه سانتیگراد به‌عنوان گرم‌ترین مرکز استان در روزهای آینده شناسایی شده‌اند.

جمع‌بندی

آب و هوای ایران با تنوع بسیار زیادی روبرو است که تأثیرات مختلفی بر زندگی روزمره مردم دارد. دانستن این پیش‌بینی‌ها می‌تواند به شهروندان کمک کند تا بهتر برای شرایط آب و هوایی آماده شوند و از این تغییرات به نحو احسن استفاده کنند.

با احترام ، مجله خبری جوان آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *