د. مه 20th, 2024

مجله خبری جوان آنلاین

آخرین اخبار ایران و جهان

ورود سامانه بارشی به کشور طی امروز


در روزهای اخیر، خبرهایی از ورود یک سامانه بارشی جدید به ایران منتشر شده است که براساس اعلام مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران وضعیت هوا، تاثیرات قابل توجهی بر روی آب و هوای کشور خواهد داشت. این سامانه از بعدازظهر و اواخر وقت امروز، مصادف با ۲۱ فروردین، فعالیت خود را آغاز می‌کند و تا اواخر هفته، مناطق مختلفی از کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

فعالیت سامانه بارشی در مناطق مختلف

بر اساس گفته‌های صادق ضیاییان، رییس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا، این سامانه بارشی ابتدا در استان‌های آذربایجان غربی و شرقی، زنجان، کردستان، کرمانشاه، ایلام و به تدریج در لرستان، همدان و شمال خوزستان فعالیت خود را آغاز می‌کند. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که رگبار باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقتی و در برخی نقاط خیزش گرد و خاک رخ خواهد داد.

در روز چهارشنبه، مورخ ۲۲ فروردین، با گسترش و تشدید فعالیت این سامانه، مناطق بیشتری از جمله استان‌های اردبیل، گیلان، مازندران، قزوین، البرز، تهران و قم شاهد بارش خواهند بود. این بارش‌ها شامل باران، و در مناطق مستعد، تگرگ و در ارتفاعات البرز و مناطق سردسیر شمال غرب کشور، برف خواهد بود.

پیامدهای این سامانه بر آب و هوا

فعالیت این سامانه بارشی نه تنها باعث بارش در مناطق مختلف می‌شود بلکه در نیمه شمالی کشور، به‌ویژه در روزهای پنجشنبه تا شنبه، شاهد کاهش محسوس دما خواهیم بود. همچنین، از امروز تا پایان هفته، در برخی ساعات، وزش باد شدید در مناطق مختلف پیش‌بینی شده است که ممکن است در نقاط مستعد به خیزش گرد و خاک منجر شود. از جمله تاثیرات دیگر این سامانه بارشی، مواج شدن دریای خزر در روزهای پنجشنبه و جمعه است که می‌تواند بر فعالیت‌های دریایی و صیادی اثر بگذارد.

وضعیت آب و هوایی تهران و دیگر استان‌ها

برای پایتخت، آسمان تهران در روز چهارشنبه نیمه ابری و با وزش باد پیش‌بینی می‌شود که به تدریج افزایش ابر، رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید را به همراه خواهد داشت. دمای هوا در این روز بین حداقل ۱۶ و حداکثر ۲۴ درجه سانتیگراد نوسان خواهد داشت. این شرایط جوی در روز پنجشنبه با کمی تغییر، ادامه خواهد یافت و دمای هوا به حداقل ۱۳ و حداکثر ۱۸ درجه سانتیگراد کاهش خواهد یافت.

در مورد دیگر استان‌ها، شهرکرد به عنوان خنک‌ترین مرکز استان طی این دوره، با دمایی بین ۴ تا ۵ درجه سانتیگراد و بندرعباس به عنوان گرمترین مرکز استان با دمایی بین ۳۲ تا ۳۳ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

اقدامات پیشگیرانه و توصیه‌ها

با توجه به پیش‌بینی‌های انجام شده، توصیه می‌شود شهروندان در مناطق تحت تاثیر این سامانه بارشی، احتیاط‌های لازم را در نظر داشته باشند، به‌ویژه در زمان وزش بادهای شدید و خیزش گرد و خاک. همچنین، از انجام فعالیت‌های دریایی و صیادی در دریای خزر و خلیج فارس در روزهای مواج، بدون اتخاذ تدابیر ایمنی خودداری شود.

این سامانه بارشی، فرصتی است برای تجدید منابع آبی کشور، اما همراه با چالش‌هایی نیز خواهد بود. لذا همگان باید با اطلاع از آخرین وضعیت آب و هوایی و رعایت نکات ایمنی، به بهترین نحو از این دوره عبور کنند.

با احترام ، مجله خبری جوان آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *