د. مه 20th, 2024

مجله خبری جوان آنلاین

آخرین اخبار ایران و جهان

جلفای اصفهان: تکه‌ای از ارمنستان در قلب ایران

جلفا، یکی از مشهورترین محله‌های شهر اصفهان است که نزدیک به ۴۰۰ سال قدمت دارد. این محله به‌عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری تاریخی اصفهان هر سال پذیرای تعدادی زیادی مسافر از سراسر ایران از جمله یزد است. مردم یزد بعد از اعلام تاریخ پیش فروش قطار، برای خرید بلیط قطار یزد اصفهان اقدام می‌کنند تا محله جلفا و سایر جاهای دیدنی اصفهان را از نزدیک ببینند و لذت ببرند. در این مطلب قصد داریم به معرفی کامل محله جلفای اصفهان بپردازیم.

آشنایی با تاریخچه محله جلفای اصفهان

همان‌طور که در مقدمه نیز اشاره شد، جلفا به‌عنوان یکی از محله‌های معروف و جاذبه‌های گردشگری تاریخی اصفهان شناخته می‌شود. این محله زمانی شکل گرفت که ۳ هزار خانواده ارمنی از نخجوان ارمنستان در دوران حکومت شاه‌عباس صفوی یعنی حدود ۴۰۰ سال پیش به اجبار به شهر اصفهان پایتخت ایران در آن دوران مهاجرت کردند. خانواده‌های ارمنی با ساخت کاروان‌سراها، بازارها، حمام‌ها و یک میدان به شکل مربع باعث به‌وجود آمدن محله جلفا شدند.

محله قدیم جلفا ابتدا در کنار رود ارس و منطقه قفقاز اصفهان بنا شده بود؛ اما بعد از سوزانده شدن این محله به دستور شاه‌عباس صفوی، محله جدید جلفا که در حال حاضر بین هتل و میدان جلفا و کلیسای وانک قرار دارد، به دستور او در زمین‌های خاصه شاهی ساخته شد. بافت قدیمی و دست‌نخورده این محله امروزه توجه هر گردشگر داخلی و خارجی را به‌خود جلب می‌کند. با توجه به مناسب بودن قیمت بلیط قطار و امنیت و راحتی بیشتر سفر با این وسیله نقلیه افراد یزدی علاقه‌مند به بازدید از آثار تاریخی شهر اصفهان منتظر اعلام زمان پیش فروش بلیط قطار هستند تا با خرید بلیط قطار یزد اصفهان راهی این شهر زیبا شوند و سفر خاطره‌انگیزی را برای خود رقم بزنند.

معماری محله جلفای اصفهان چه ویژگی‌هایی دارد؟

در محله جلفا بخش‌های مختلفی شامل کلیساها، مدارس، دیرها و خانه‌ها وجود دارد که معماری ساخت آن‌ها به‌صورت تلفیقی است. مصالحی که ارمنی‌ها برای ساخت این بناها مورد استفاده قرار دادند، سنگ تراش‌خورده بود. سنگ‌هایی در طرح‌ها، رنگ‌ها و نقش‌های متنوع و تلفیق آن‌ها با هنر و سبک معماری ارمنی‌ها یک محله جذاب و منحصربه‌فرد را در شهر اصفهان به‌وجود آورده است. ارامنه‌ای که از ارمنستان به ایران مهاجرت کرده بودند، نقش مهمی در پیشرفت صنعتی این شهر ایفا کردند. به‌عنوان‌مثال خاچاطور کساراتسی فردی بود که برای اولین بار ماشین چاپ را وارد ایران کرد.

معرفی کلیساها، خیابان‌‌ها و خانه‌های معروف محله جلفای اصفهان

محله جلفای اصفهان یک محله تاریخی جذاب با تعداد زیادی جاذبه گردشگری تاریخی است. بازدید از کلیساها و خیابان‌های معروف این محله ارمنی‌نشین اصفهان برای هر گردشگری جذابیت دارد. در ادامه با این جاهای دیدنی محله جلفا آشنا خواهید شد:

کلیسای وانک

کلیسای وانک که با نام کلیسای جامع ارامنه اصفهان نیز شناخته می‌شود، یکی از جاهای دیدنی معروف محله جلفا است که قدمت ساخت آن به دوران شاه‌عباس دوم برمی‌گردد. از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این کلیسا می‌توان به گنبد بزرگ، بلندی دیوارها و طاق‌ها، سقف طلاکاری شده و نقاشی‌های روی آن اشاره کرد.

کلیسای بیت لحم

یکی دیگر از کلیساهای قدیمی محله جلفا کلیسای بیت لحم نام دارد. این کلیسای قدیمی در نزدیکی میدان جلفا و دو کلیسای دیگر به نام مریم مقدس و هاکوپ واقع شده است. این کلیسا در لیست ۲۳ کلیسای معروف و زیبای جهان نیز قرار دارد و به دلیل نقاشی‌های زیبای روی گنبد، نماد داخلی و نمای خارجی معروف شده است.

کلیسای سرکیس

کلیسای سرکیس نیز یکی از کلیسای مشهور محله جلفا محسوب می‌شود و به‌دلیل گنبدهای بلند، نقاشی‌های چشم‌نواز و وجود ۸ نور در گنبدها به شهرت رسیده است. از کلیساهای دیگر محله می‌توان به کلیساهای کاتولیک‌ها، یوحنا، گریگور لوساووریچ مقدس، گئورگ، مریم و هاکوپ، نرسیس مقدس، میناس و کاتارینه اشاره کرد.

خیابان خاقانی

خیابان خاقانی معروف‌ترین خیابان موجود در محله جلفای اصفهان است. یزدی‌هایی که با خرید بلیط قطار یزد اصفهان به این شهر سفر می‌کنند و به محله جلفا می‌روند، می‌توانند در یکی از هتل‌های این محله ساکن شوند و از دیدنی‌های جذاب خیابان خاقانی شامل گالری هنری، چندین مجتمع تجاری، کوچه سنگ‌تراش‌ها و مرکز خرید و بازار جلفا بازدید داشته باشند.

کوچه لت آسترا

کوچه لت آسترا یکی دیگر از جاهای دیدنی محله جلفا است که در گذشته ارامنه از راه پشت‌بام خانه‌های این کوچه با هم ارتباط برقرار می‌کردند. در این کوچه چندین خانه تاریخی، کافی‌شاپ، مدرسه و کلیسا وجود دارد. گردشگران در هر ساعتی از شبانه‌روز می‌توانند از قسمت‌های مختلف این کوچه بازدید کنند.

خانه مارتا پیترزاین

خانه مارتا پیترزاین یکی دیگر از جاهای دیدنی محله جلفا در خیابان حکیم نظامی واقع شده و در داخل یک باغ زیبا ساخته شده است. معماری این خانه توجه گردشگران را به خود جلب می‌کند.

خانه خواجه هوسپاین

خانه خواجه هوسپاین از دو بخش مجزا شامل بخش تابستان‌نشین در جنوب خانه و بخش زمستان‌نشین در شمال آن تشکیل شده است. آینه‌کاری‌ها، مقرنس‌ها، حوض‌ها، هشتی مجهز به اصطبل و پلکان بالاخانه دلیل شهرت این خانه تاریخی هستند.

گردشگران بعد از بازدید از این کلیساها، خیابان‌ها و خانه‌های معروف می‌توانند در کافه‌رستوران هرمس، شربت‌خانه فیروز، کافه بهارنارنج، کافه‌رستوران رومانس و کافی آنی به استراحت بپردازند.

خرید بلیط قطار یزد اصفهان با قیمت مناسب از فلای تودی

در این مطلب یکی از محله‌های قدیمی و معروف اصفهان یعنی محله جلفا را معرفی کردیم و توضیح دادیم که این محله بعد از مهاجرت اجباری ارمنی‌های نخجوان به ایران تشکیل شد. هر سال تعداد زیادی گردشگر با شروع پیش فروش بلیط قطار و خرید بلیط قطار اصفهان به این شهر سفر می‌کنند تا محله جلفا و جاهای دیدنی آن شامل کلیساها، خیابان‌ها، کوچه‌ها و خانه‌های معروف آن را از نزدیک تماشا کنند. بهترین و معتبرترین سایت برای خرید آنلاین بلیط قطار در ایران سایت فلای تودی است.

در این سایت به‌راحتی می‌توان با چند کلیک مراحل خرید بلیط قطار را پشت سر گذاشت؛ علاوه‌براین امکان رزرو آنلاین یکی از هتل‌های محله جلفا نیز در این سایت وجود دارد. برای خرید بلیط ابتدا در صفحه منوی سایت باید گزینه قطار را انتخاب کنید. سپس باید بعد از تکمیل مواردی مانند تاریخ سفر، مبدا یزد، مقصد اصفهان، نوع بلیط، تعداد مسافران، انتخاب گزینه‌های حمل خودرو می‌خواهم و کوپه دربست می‌خواهم روی گزینه جستجو کلیک کنید تا لیستی از بلیط‌های قطار شرکت‌های ریلی مختلف برایتان به نمایش دربیاید. در نهایت با انتخاب بلیط و پرداخت آنلاین هزینه بلیط به آدرس ایمیل مسافران ارسال می‌شود.

این مقاله یک رپورتاژ آگهی است و صحت محتوا و عملکرد کسب و کار معرفی شده بر عهده سفارش دهنده آن می باشد و مجله خبری جوان آنلاین مسئولیتی در قبال آن ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *