د. مه 20th, 2024

مجله خبری جوان آنلاین

آخرین اخبار ایران و جهان

لباس فضایی خورشیدی برای کار در اعماق فضا

1 دقیقه خوانده شده


دانشمندان با معرفی یک فناوری پوشیدنی نوآورانه، راه حلی پایدار برای چالش‌هایی که از تغییرات دما در اعماق فضا به وجود می‌آید، ارائه کرده‌اند.

در گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، دانشمندان لباسی طراحی کرده‌اند که از انرژی خورشیدی بهره می‌برد و با تغییرات دمای محیط، سازگاری دارد.

چالش‌های محیط‌های چالش‌برانگیز

این رویکرد نوآورانه در فناوری‌های پوشیدنی، راه‌حلی پایدار و پاسخگو برای چالش‌های تغییر دما ارائه می‌دهد و مشکلات موجود در محیط‌های خشن مانند مناطق قطبی و سفرهای فضایی را حل می‌کند.

سیستم‌های تنظیم حرارت یک‌طرفه نیستند

محققان اعلام کردند: سیستم‌های تنظیم‌کننده حرارت زیادی توسعه یافته‌اند که به طور کلی به سیستم‌های غیرفعال و فعال تقسیم می‌شوند.

سیستم تنظیم حرارت این لباس

سیستم این لباس با ادغام یک ماژول فتوولتائیک انعطاف‌پذیر(OPV) و دستگاه‌های الکتروکالری دوطرفه(EC) طراحی شده است. این سیستم موجب سرعت تنظیم حرارت سریع و کنترل فعال می‌شود.

لباس تنظیم کننده حرارت انعطاف‌پذیر

این لباس با نام “لباس تنظیم کننده حرارت انعطاف‌پذیر (OETC)” شناخته می‌شود و محدوده آسایش حرارتی انسان را گسترش داده و تجربه‌ای سازگار را فراهم می‌کند.

مزایای این لباس

با توجه به منبع انرژی خورشیدی، این لباس به مدت ۲۴ ساعت می‌تواند به طور مستقل با تغییرات دما در طول یک چرخه روز/شب تنظیم شود. این موضوع نقطه قوت این لباس را بیشتر کرده و قابلیت استفاده در شرایط مختلف اقلیمی را فراهم کرده است.

فرصت‌های آینده

محققان معتقدند که این سیستم فناوری‌های مدیریت حرارتی موضعی کنترل‌شده را گسترش داده و امکان استفاده از لباس‌های پوشیدنی فعال در محیط‌های خشن را بهبود خواهد بخشید. همچنین، این لباس می‌تواند انرژی جمع‌آوری‌شده اضافی را برای تغذیه دستگاه‌های الکترونیکی در شرایط خاص فراهم کند.

این مقاله که در مجله Science منتشر شده است، نشان‌دهنده‌ی پیشرفت‌های بزرگ در زمینه فناوری‌های پوشیدنی برای محیط‌های فضایی چالش‌برانگیز است.

با احترام ، مجله خبری جوان آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *