ج. مه 17th, 2024

مجله خبری جوان آنلاین

آخرین اخبار ایران و جهان

سفارش ۶ میلیارد دلاری قطر برای ساخت ۱۸ کشتی حمل گاز


قطر به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) در جهان، در اقدامی راهبردی قراردادی به ارزش ۶ میلیارد دلار را برای ساخت ۱۸ کشتی جدید ال‌ان‌جی با شرکت کشتی‌سازی دولتی چین امضا کرده است. این سرمایه‌گذاری بخشی از برنامه‌های گسترده‌تر این کشور برای تقویت بنیه صادراتی خود و تحکیم جایگاه برتر خود در بازار جهانی ال‌ان‌جی است.

افزایش ظرفیت تولید و توسعه ناوگان حمل ال‌ان‌جی

به گزارش ایسنا، شرکت «قطر انرژی»، که مسئولیت این پروژه بزرگ را بر عهده دارد، اعلام کرده است که این کشتی‌های جدید، که در اندازه کیو سی مکس ساخته می‌شوند، تا پایان دهه جاری و در دو مرحله تحویل داده خواهند شد. هشت کشتی در سال‌های ۲۰۲۸ و ۲۰۲۹ و ده کشتی دیگر در سال‌های ۲۰۳۰ و ۲۰۳۱ به ناوگان دریایی قطر افزوده خواهند شد.

پروژه‌های توسعه میدان گازی نورت فیلد

گزارش‌های بلومبرگ نشان می‌دهند که این توسعه ناوگان در کنار پروژه‌های توسعه میدان‌های گازی «نورت فیلد ایست»، «نورت فیلد وست» و «نورت فیلد ساوت» قرار دارد. این سه پروژه در مجموع ظرفیت تولید سالانه ال‌ان‌جی قطر را از ۷۷ میلیون تن کنونی به ۱۴۲ میلیون تن تا پایان دهه افزایش خواهند داد.

نیاز به افزایش کشتی‌های حمل ال‌ان‌جی

با توجه به افزایش ظرفیت تولید ال‌ان‌جی، قطر نیازمند کشتی‌های بیشتری برای جابجایی این محموله‌های حیاتی است. در همین راستا، شرکت قطر انرژی اخیراً توافقی را برای اجاره ۱۹ کشتی دیگر به امضا رسانده و با این اقدام،تعداد کشتی‌های تحت قراردادهای کرایه بلندمدت را به ۱۰۴ کشتی افزایش داده است. این استراتژی به قطر کمک می‌کند تا بتواند به نحو احسن از ظرفیت تولیدی خود برای صادرات گاز طبیعی مایع استفاده کند و در بازارهای جهانی موقعیت رقابتی خود را حفظ نماید.

تأثیر تحولات جهانی بر استراتژی‌های قطر

در حالی که بسیاری از کشورها، از جمله آمریکا، در تنظیم مجوزهای جدید برای پروژه‌های صادرات ال‌ان‌جی با احتیاط عمل می‌کنند و از این رو، ابهاماتی در زمینه آینده عرضه ال‌ان‌جی از این کشورها وجود دارد، قطر با پیشبرد برنامه‌های خود موقعیت استراتژیک خود را تقویت می‌کند. توقف صدور مجوزهای جدید در آمریکا، که در اوایل سال جاری میلادی رخ داد، پیش‌بینی‌هایی را درباره چشم‌انداز عرضه از این کشور در پایان دهه ۲۰۲۰ و پس از آن ایجاد کرده است.

با احترام ، مجله خبری جوان آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *