د. مه 20th, 2024

مجله خبری جوان آنلاین

آخرین اخبار ایران و جهان

خطر زلزله هرات و تأثیرات آن بر ایران

پیش‌بینی‌ها در مورد پس‌لرزه‌های زلزله هرات

در آخرین زمان، زلزله‌های هرات از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند. یکی از متخصصان زلزله شناسی اظهار داشته است که پس‌لرزه‌های این زلزله در مدت‌های طولانی ادامه خواهند داشت. اگرچه زلزله اخیر در هرات به عنوان یک زلزله اصلی محسوب نمی‌شود، اما وقوع زلزله با شدت بالای هفت می‌تواند به ساختمان‌های بلند در مناطق مرزی ایران خسارت وارد کند.

گسل هرات و تأثیرات آن بر ایران

دکتر مسعود مجرب، یکی از متخصصان زلزله شناسی، در مورد تأثیر زلزله هرات بر فعالیت گسل‌های کشورمان توضیحاتی ارائه داده است. او اظهار کرد که زلزله‌های اخیر افغانستان در ارتباط با فعالیت گسل هرات قرار دارند، گسلی که حدود 700 کیلومتر طول دارد و از شرق به غرب کشورمان گسترش یافته است. وی توضیح داد که این گسل نوعی ادامه‌ی گسل درونی در کشورمان محسوب می‌شود، اما باید توجه داشت که این دو گسل به یکدیگر مرتبط نیستند و زلزله‌های اخیر نمی‌توانند باعث فعالیت گسل درونی شوند.

خسارات و احتمالات پس‌لرزه‌ها

در مورد پس‌لرزه‌های زلزله هرات، دکتر مجرب اظهار کرد که انتظار می‌رود این پس‌لرزه‌ها تا مدت‌ها ادامه داشته باشند و حتی ممکن است به شدتی بزرگ شوند، شاید تا عدد پنج رویه بگیرند. با این حال، با توجه به فاصله حدود 180 کیلومتری با ایران، این پس‌لرزه‌ها نمی‌توانند به شدت خسارتی ایجاد کنند، مگر در مناطق مرزی مانند تایباد که خطراتی وجود دارد.

نگرانی در مناطق مرزی ایران

در مورد احساسات مردم در مناطق مانند مشهد و نگرانی‌های آنها، دکتر مجرب توضیح داد که در زلزله‌های این نوع، مولفه‌هایی مانند مدت زمان طولانی ترتیب داده می‌شوند که بر ساختمان‌های بلند تأثیر می‌گذارند. به همین دلیل ساکنان ساختمان‌های بلند در مناطقی مانند مشهد این زلزله را بیشتر احساس کرده‌اند.

در پایان، دکتر مجرب به این نکته اشاره کرد که در صورت وقوع یک زلزله اصلی با شدت بالای هفت، وضعیت امنیتی کشورمان در معرض خطر قرار خواهد گرفت، به‌خصوص در مناطق مرزی از جمله تایباد. از این رو، باید همواره آماده‌باش و اقدامات ایمنی لازم را انجام داد تا در برابر خطرات زلزله مقاومت کرد.

با احترام ، مجله خبری جوان آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *