ش. جولای 27th, 2024

مجله خبری جوان آنلاین

آخرین اخبار ایران و جهان

کشف سیاه‌چاله‌ای با قدمت بیش از ۱۳ میلیارد سال

1 دقیقه خوانده شده


کشف قدیمی‌ترین سیاه‌چاله جهان

با استفاده از تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST)، ستاره‌شناسان یک سیاه‌چاله با قدمت بیش از ۱۳ میلیارد سال را در قلب یک کهکشان کشف کرده‌اند. این کشف به نقل از گاردین و ایسنا انجام شده است و سوالات جدیدی درباره رشد سریع این سیاه‌چاله به وجود آورده است.

مشاهدات انجام شده توسط تلسکوپ جیمز وب، این سیاه‌چاله را در قلب یک کهکشان نشان می‌دهد و آن را حدود ۴۴۰ میلیون سال پس از مه‌بانگ قرار می‌دهد. این سیاه‌چاله با جرمی حدود یک میلیون برابر خورشید به چشم می‌آید و پرسش‌هایی درباره رشد سریع آن مطرح می‌کند.

نظرات اخترفیزیکدانان درباره کشف

پروفسور روبرتو مایولینو، اخترفیزیکدان دانشگاه کمبریج که مشاهدات را رهبری می‌کرد، تعجب خود را از این سیاه‌چاله بزرگ بیان کرده و اظهار داشته است که این کشف غیرمنتظره‌ترین اتفاق است.

شواهد از حلقه برافزایشی سیاه‌چاله

به همراه عدم امکان مشاهده مستقیم این سیاه‌چاله، شواهد از وجود حلقه برافزایشی به دور آن کشف شده است. این حلقه از گاز و غبار به سرعت در اطراف سیاه‌چاله گردش می‌کند و نشان‌دهنده فعالیت آن می‌باشد.

سناریوهای مختلف برای رشد سریع سیاه‌چاله‌ها

ستاره‌شناسان معتقدند که این کشف می‌تواند به درک بهتری از رشد سریع سیاه‌چاله‌ها در جهان جوان کمک کند. از جمله سناریوهای مطرح شده، ممکن است سیاه‌چاله‌ها از ابتدا به شکل دانه‌های سنگین به وجود آمده و از طریق فروپاشی ابرهای گازی رشد کرده باشند.

پیشرفت‌های تازه در مطالعه سیاه‌چاله‌ها

این کشف جزو پیشرفت‌های تازه در مطالعه سیاه‌چاله‌ها است و تلسکوپ جیمز وب با حساسیت بیشتر در شناسایی نور مادون قرمز به‌کار می‌رود. این پژوهش به طور مستقیم در دوران کمتر از ۴۰۰ سال از اکتشاف جیمز وب انجام شده است.

توضیحات درباره سیاه‌چاله‌ها

سیاه‌چاله چیست؟

سیاه‌چاله‌ها از جالب‌ترین و شوم‌ترین اجسام جهان به شمار می‌روند. این اجسام گرانش شدیدی دارند به‌طوری که هیچ ماده و حتی نوری از دسترسی به‌داخل آنها نمی‌تواند فرار کند. سیاه‌چاله از طریق افق رویداد، نقطه بدون بازگشت، قابل ردیابی می‌شود و هر آنچه از این مرز عبور کند، برای همیشه از بین می‌رود.

چالش‌ها در مطالعه سیاه‌چاله‌ها

مطالعه سیاه‌چاله‌ها چالش‌برانگیز است زیرا این اجسام اساساً قابل مشاهده نیستند. گرادیان گرانشی در نزدیکی یک سیاه‌چاله به‌قدری شدید است که اجسام در اثر اثر اسپاگتی کش به شکلی ناخوشایند تغییر مسیر می‌دهند.

فهم از مطالعه سیاه‌چاله‌ها

فهم اصطلاحاتی چون افق رویداد و تکینگی گرانشی از جمله نتایج نظریه نسبیت عام اینشتین به دست آمده است. اما هنوز مشخص نیست که آیا تکینگی‌های گرانشی واقعاً وجود دارند یا خیر.

اندازه‌ها و انواع سیاه‌چاله‌ها

سیاه‌چاله‌ها اندازه‌ها و انواع مختلفی دارند. از سیاه‌چاله‌های ستاره‌ای با جرم برابری تا ۲۰ برابر جرم خورشید گرفته تا سیاه‌چاله‌های بسیار پرجرمی مانند کهکشان راه شیری با جرم معادل میلیون‌ها یا میلیاردها خورشید.

پیشرفت‌های اخیر در مشاهده سیاه‌چاله‌ها

پیشرفت‌های اخیر در مشاهده سیاه‌چاله‌ها شامل ثبت اولین افق رویداد یک سیاه‌چاله در سال ۲۰۱۹ است. مشاهدات جدید با تلسکوپ جیمز وب در دنیای مرموز سیاه‌چاله‌ها گامی دیگر در جلب فهم عمیق‌تر این اجسام فضایی محسوب می‌شوند.

با احترام ، مجله خبری جوان آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *