ش. جولای 27th, 2024

مجله خبری جوان آنلاین

آخرین اخبار ایران و جهان

وضعیت “ناسالم” هوا در اهواز و هندیجان

1 دقیقه خوانده شده


با توجه به گزارش سامانه پایش کیفیت هوای کشور، وضعیت هوای دو شهر اهواز و هندیجان در ساعت ۱۲ امروز به “ناسالم” و “قرمز” تغییر یافته است. شاخص کیفیت هوا در ایستگاه‌های مختلف اهواز و هندیجان به ترتیب ۱۵۳، ۱۵۱ و ۱۶۱ میکروگرم بر مترمکعب اندازه‌گیری شده است.

تأثیر بر شهروندان

آلودگی هوا به این معناست که هوا آلاینده‌های بیش از حدی مانند ذرات معلق را در خود جذب کرده است. این شرایط مخصوصاً برای گروه‌های حساس بهداشتی مانند افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و ریوی قابل توجه است.

تحلیل شاخص‌های کیفیت هوا در شهرهای دیگر خوزستان

وضعیت مناطق دیگر

در این بازه زمانی، شهرهای سوسنگرد، شادگان، شوشتر و ماهشهر نیز با شاخص “ناسالم برای گروه‌های حساس” و “نارنجی” مواجه هستند. این وضعیت نیازمند توجه و احتمالاً اقدامات اضافی در زمینه کنترل آلودگی است.

نتیجه‌گیری از شاخص‌های ذرات ۲.۵ میکرون

در شهرهای اندیمشک، دزفول، مسجدسلیمان، آبادان و بهبهان شاخص ذرات ۲.۵ میکرون در حد “قابل قبول” قرار دارد. با این حال، هیچکدام از شهرهای خوزستان در شرایط “پاک” تشخیص داده نشده‌اند.

تبیین دسته‌بندی شاخص کیفیت هوا (AQI)

شاخص کیفیت هوا (AQI) به پنج دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌شود. از عدد صفر تا ۵۰، هوا “پاک” است. از ۵۱ تا ۱۰۰، هوا “قابل قبول” محسوب می‌شود. از ۱۰۱ تا ۱۵۰، هوا “ناسالم برای گروه‌های حساس” است. از ۱۵۱ تا ۲۰۰، هوا “ناسالم برای همه گروه‌ها” محسوب می‌شود. از ۲۰۱ تا ۳۰۰، هوا “بسیار ناسالم” است و از ۳۰۱ تا ۵۰۰ شرایط “خطرناک” است.

پیشنهادات برای مدیریت آلودگی هوا

توسعه برنامه‌های کنترل آلودگی

با توجه به وضعیت فعلی، ضرورت توسعه برنامه‌های فوری کنترل آلودگی هوا در اهواز و هندیجان احساس می‌شود. این برنامه‌ها می‌توانند شامل افزایش نظارت بر منابع آلاینده و ترویج روش‌های تازه و پایدار برای کاهش انتشارات باشند.

آگاهی‌بخشی به جامعه

ترویج آگاهی در جامعه درباره اثرات آلودگی هوا و راهکارهای پیشگیری می‌تواند به کاهش تعداد افراد تحت تأثیر قرار گیرد و نقش مثبتی در بهبود کیفیت هوا داشته باشد.

تسهیل در حمل و نقل عمومی

تسهیل در دسترسی به حمل و نقل عمومی می‌تواند افراد را از استفاده از وسایل نقلیه شخصی که ممکن است بیشترین آلاینده‌ها را تولید کنند، باز دارد.

با توجه به وضعیت “ناسالم” هوا در اهواز و هندیجان، لازم است تا تدابیر فوری و موثری اتخاذ شود. بهبود کیفیت هوا نیازمند همکاری همه اقشار جامعه، مسئولان، و نهادهای مرتبط است.

با احترام ، مجله خبری جوان آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *