ش. جولای 27th, 2024

مجله خبری جوان آنلاین

آخرین اخبار ایران و جهان

نخستین نیروگاه زمین‌گرمایی خاورمیانه در ایران


نخستین نیروگاه زمین‌گرمایی خاورمیانه به ظرفیت پنج مگاوات به زودی در شهرستان مشگین‌شهر اردبیل افتتاح می‌شود. این پروژه به عنوان یک مهندسی پیشرفته در حوزه انرژی، با سرمایه‌گذاری بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان در حال ساخت و اجراست.

جزئیات اجرای پروژه

پیشرفت اجرایی

بهنام خائفی‌نژاد، مجری طرح نیروگاه‌های بخاری شرکت مادرتخصصی برق حرارتی، اعلام کرد که پروژه با پیشرفت اجرایی ۹۳ درصد به مراحل انتهایی نزدیک شده و به زودی پنج مگاوات از ظرفیت تولیدی آن به بهره‌برداری خواهد رسید.

مراحل کلیدی پروژه

برای اکتشاف و استخراج منابع زمین‌گرمایی، حفر چندین حلقه چاه به عمق حدود سه هزار متر انجام شده است. این حلقه‌های حفر با ظرفیت تولید ۳۰ مگاوات در فاز نخست، پنج مگاوات از ظرفیت کل نیروگاه را فراهم می‌کنند.

دستاوردها و اهداف مستقبل

دستیابی به دانش فناوری زمین‌گرمایی

خائفی‌نژاد بیان کرد: “این پروژه موجب دست‌یابی به دانش اکتشاف، طراحی، اجرا و بهره‌برداری از منابع زمین‌گرمایی در ایران شده است.” او افزود: “توسعه انرژی زمین‌گرمایی به عنوان یک انرژی پاک و پایدار، می‌تواند به رونق اقتصادی منطقه از طریق جذب گردشگر کمک کند.”

برنامه‌های آینده

در گام‌های بعدی، توسعه ظرفیت نیروگاه مشگین‌شهر و چاه‌های موجود، سپس توسعه کل مخزن اکتشافی در این منطقه و افزایش تعداد نیروگاه‌های زمین‌گرمایی در سرتاسر کشور در دستور کار قرار دارد.

بر اساس گزارش وزارت نیرو، نخستین نیروگاه زمین‌گرمایی ایران در ۲۵ کیلومتری جنوب شهرستان مشگین‌شهر توسط شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی در حال ساخت است. این نیروگاه‌ها از انرژی زمین‌گرمایی به عنوان یک منبع پاک و جایگزین برای سوخت‌های فسیلی استفاده می‌کنند و نقش مهمی در توسعه پایدار کشور دارند.

با احترام ، مجله خبری جوان آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *