ش. جولای 27th, 2024

مجله خبری جوان آنلاین

آخرین اخبار ایران و جهان

صرفه‌جویی ۲ میلیارد دلاری ترکیه از واردات نفت روسیه

1 دقیقه خوانده شده


با افزایش واردات نفت از روسیه و بهره‌مندی از تخفیف‌های تجاری، ترکیه به عنوان بزرگترین واردکننده انرژی روسیه در نیمکره غربی، حدود ۲ میلیارد دلار در هزینه‌های انرژی خود در سال ۲۰۲۳ صرفه‌جویی کرده است.

رشد واردات نفت

پس از حمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ و متوقف شدن واردات نفت و گاز روسیه توسط بسیاری از کشورهای اروپایی، ترکیه به عنوان یکی از اصلی‌ترین واردکنندگان انرژی از روسیه برش دید. این موضوع باعث می‌شود ترکیه از خرید ارزان‌ترین نفت روسیه بازده بیشتری کسب کند.

رقابت با چین و هند

اگرچه چین و هند حجم بیشتری از نفت و گاز روسیه را وارد می‌کنند، نزدیکی آنکارا به بنادر روسیه با حمل ارزان‌تر، ترکیه را بهترین گزینه برای صرفه‌جویی در هزینه‌های حمل و نقل می‌کند.

آخرین آمار واردات

بر اساس داده‌های شرکت LSEG، در نوامبر ۲۰۲۳، حجم واردات نفت اورال روسیه به ترکیه به ۴۰۰ هزار بشکه در روز رسید، که بیشترین حجم در تاریخ بوده و حدود ۱۴ درصد از کل صادرات نفت روسیه را در این ماه تشکیل داد.

افزایش قابل توجه در واردات دیگر فرآورده‌ها

علاوه بر رشد واردات نفت، واردات دیزل، نفت کوره، سوخت جت و سوخت دریایی از روسیه به ترکیه در فاصله ژانویه تا نوامبر ۲۰۲۳ با جهش ۲۰۰ درصدی به ۰.۲۹ میلیون بشکه در روز رسید.

توسعه قرارداد پالایش

پس از قرارداد شرکت لوک اویل با شرکت سوکار جمهوری آذربایجان برای پالایش ۲۰۰ هزار بشکه در روز نفت در پالایشگاه استار ترکیه، انتظار می‌رود واردات نفت روسیه به ترکیه در آینده افزایش یابد.

افزایش واردات دیگر فرآورده‌ها

داده‌های LSEG نشان داده که روسیه در فاصله ژانویه تا نوامبر ۱۳ میلیون تن سوخت به ترکیه صادر کرده و ترکیه نیز صادرات دیزل خود را به میزان ۱۲۰ درصد افزایش داده است.

نقش ارزان‌ترین نفت در صرفه‌جویی

با ورود ترکیه به بازار نفت روسیه با قیمت‌های پایین‌تر، این کشور توانسته است که کاهش کسری تجاری خود را دستیابی به انرژی ارزان‌تر و کاهش فشار نزولی بر ارز ملی خود کاهش دهد.

رونق صنعت پالایش

پالایشگاه‌های ترکیه با ورود این نفت ارزان از روسیه به یکی از سودآورترین پالایشگاه‌ها در مدیترانه تبدیل شده‌اند. حاشیه سود ناخالص توپراس، بزرگترین پالایشگاه نفت ترکیه، در سال گذشته به ۳۰ دلار در هر بشکه افزایش یافته است.

آینده هاب گازی

در مورد هاب گازی روسیه در ترکیه، بحث‌ها همچنان ادامه دارد و این طرح به تمایل آنکارا برای تبدیل شدن به قطب اصلی توزیع انرژی برای اروپای جنوبی کمک می‌کند.

نتیجه‌گیری

صرفه‌جویی ۲ میلیارد دلاری ترکیه از واردات نفت روسیه نه تنها نقش مهمی در تحقق خودکفایی انرژی دارد بلکه باعث کاهش هزینه‌ها و افزایش سودآوری پالایشگاه‌های ترکیه نیز شده است. ترکیه با بهره‌مندی از این راهکارهای هوشمندانه، به سوی استقلال و پایداری در زمینه انرژی حرکت می‌کند.

با احترام ، مجله خبری جوان آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *