ش. جولای 27th, 2024

مجله خبری جوان آنلاین

آخرین اخبار ایران و جهان

شیرهای سفید باغ وحش ارم؛ آشنایی با گونه‌ای کمیاب و جذاب

1 دقیقه خوانده شده

مدیر باغ وحش ارم، قاسم محمدی، به تازگی در مصاحبه‌ای به دستاوردهای باغ وحش ارم در زمینه تکثیر شیرهای سفید اشاره کرد. در این مطلب، با برخی از جزئیات این داستان جذاب آشنا خواهیم شد.

در ماه‌های اخیر، باغ وحش ارم با معرفی دو توله شیر سفید خبرساز شده است. این شیرها از پارک ملی کروگر آفریقای جنوبی به نام‌های «دنا» و «هیر» به ایران منتقل شدند. این گونه شیر با سویه ژنتیکی خاص و کمیاب به شمار می‌آید. قاسم محمدی اظهار داشته که این دو توله شیر در سال جاری به دنیا آمده‌اند و هفت ماه از عمر خود را گذرانده‌اند. این توله‌ها نر و ماده بوده و از نسل دوم «دنا» و «هیر» به حساب می‌آیند.

راز رنگ منحصربه‌فرد

شیرهای سفید به عنوان یک جهش رنگی از زیر گونه جنوب و شرق آفریقا به نام “tawny South African lion” شناخته می‌شوند. این جهش به نام «لیوسیسم» باعث ایجاد رنگ سفید در شیرها می‌شود. برخلاف باور عمومی که آن‌ها را با آلبینیسم یا زالی ارتباط می‌دهد، این شیرها دچار حالت لیوسیسم هستند که باعث دارا بودن رنگدانه در چشم‌ها، پنجه و لب‌هایشان می‌شود.

اهداف باغ وحش ارم

قاسم محمدی تأکید کرد که هدف اصلی باغ وحش ارم از نگه‌داری این شیرهای سفید تکثیر آن‌ها نیست بلکه به نمایش گذاشتن و آموزش به بازدیدکنندگان متمرکز است. با توجه به اینکه اردوهای مدارس به باغ وحش ارم می‌آیند، آموزش به کودکان و ارائه فرصت دیدن این زیرگونه منحصربه‌فرد شیر برای باغ وحش ارم اهمیت دارد.

برای حفاظت از توله‌های شیر سفید، باغ وحش ارم برنامه جامعی شامل چک‌آپ، واکسیناسیون، و مراقبت‌های پزشکی اجرا کرده است. این تدابیر به همراه همکاری با اساتید دانشگاه تهران اجرا شده و از طریق بررسی‌های مختلف از جمله سونوگرافی و رادیولوژی، وضعیت سلامت توله‌ها بررسی شده و در صورت لزوم درمان انجام می‌شود.

نگاه به آینده

با توجه به اهمیت نگهداری و آموزش در زمینه حیوانات وحشی، باغ وحش ارم تصمیم دارد به جز گونه‌های خاص مانند گور ایرانی و گوزن زرد، از تکثیر شیر و سایر گونه‌ها خودداری کند. این تصمیمات همگام با استانداردهای حفاظت محیط زیست انجام می‌شود و با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست صورت می‌گیرد.

با این تدابیر و دستاوردهای باغ وحش ارم، امکان تلفات به دلیل عدم مراقبت یا کم‌کاری به حداقل رسیده و این حیوانات با امنیت و سلامت خوبی در این محیط حیاتی نگه دارده می‌شوند. این گام‌های موفق در جهت حفظ تنوع زیستی و آموزش به جامعه نشان از نگرش مسئولان باغ وحش ارم به حفاظت از محیط زیست و جلوگیری از انقراض گونه‌ها است.

با احترام ، مجله خبری جوان آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *