ش. جولای 27th, 2024

مجله خبری جوان آنلاین

آخرین اخبار ایران و جهان

سیاست‌های تثبیت اقتصادی ثمر داد: کاهش تورم در شاخص‌های مصرف‌کننده و تولیدکننده

کاهش نرخ تورم در دو شاخص کلیدی مصرف‌کننده و تولیدکننده، گواه اثربخشی سیاست‌های تثبیت اقتصادی توسط بانک مرکزی است.

به گفته‌ی دکتر سید احمدرضا جلالی نائینی، اقتصاددان، این دستاورد نشان‌دهنده‌ی صحت مسیر سیاست‌گذاری پولی بانک مرکزی در هدف‌گیری متغیرهای پولی می‌باشد.

دکتر جلالی نائینی در سی و یکمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی، ضمن تشریح سیاست‌های صحیح بانک مرکزی، به تعمیق بازار اعتبار از طریق ابزارهای نوین، تقویت منابع و هدایت اعتباری اشاره کرد.

ایشان بیان داشتند که به‌کارگیری ابزارهای تامین مالی زنجیره‌ای در کنار محدودسازی ترازنامه بانک‌ها، به هدایت صحیح اعتبارات بانکی و قاعده‌مند شدن تسهیلات‌دهی کمک می‌کند.

دکتر جلالی نائینی هدف‌گذاری نرخ رشد نقدینگی را از جمله سیاست‌های پولی اثرگذار بر متغیرهای پولی و اقتصاد کلان کشور دانست و افزود: کاهش نرخ رشد نقدینگی و به‌تبع آن کاهش رشد پایه پولی، موفقیتی در اجرای این سیاست به شمار می‌رود.

کاهش شاخص قیمت مصرف‌کننده به 37 درصد و شاخص قیمت بهای تولیدکننده به 31.2 درصد در اردیبهشت ماه سال جاری، از جمله نتایج ملموس اجرای سیاست‌های تثبیت اقتصادی و نشان‌دهنده‌ی درستی مسیر هدف‌گذاری متغیرهای پولی توسط بانک مرکزی است.

این اقتصاددان در ادامه به برنامه‌های آتی بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: بانک مرکزی قصد دارد نرخ رشد نقدینگی را با دامنه نوسان مثبت و منفی دو درصد به 23 درصد، نرخ رشد پایه پولی را به کانال 20 درصد و تورم نقطه به نقطه را به کانال 20 درصدی برساند.

دکتر جلالی نائینی با تاکید بر لزوم حفظ ثبات در بازار ارز و نقش آن به عنوان لنگر تورمی، مخالفت خود را با تک‌نرخی کردن ارز در شرایط فعلی اعلام کرد و اذعان داشت: کنترل و مدیریت موثر بازار ارز، به کاهش تورم کمک شایانی خواهد کرد.

با توجه به گزارش ارائه شده، به نظر می‌رسد سیاست‌های تثبیت اقتصادی در حال حاضر در مسیر درستی در حال اجرا بوده و شاهد نتایج مثبتی در زمینه ثبات اقتصادی و کنترل تورم هستیم.

لازم به ذکر است که تداوم این روند مثبت، نیازمند تلاش و اهتمام مستمر مسئولان و همراهی آحاد مختلف مردم با سیاست‌های اقتصادی دولت و بانک مرکزی خواهد بود.

با احترام ، مجله خبری جوان آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *