ش. جولای 27th, 2024

مجله خبری جوان آنلاین

آخرین اخبار ایران و جهان

سرخ‌آبی‌ها در یک قدمی خصوصی شدن!


واگذاری باشگاه‌های محبوب و پرطرفدار استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی از جمله موضوعات داغ و قابل توجه در حوزه ورزش و اقتصاد ایران است. با نزدیک شدن به روز عرضه سهام این دو باشگاه در فرابورس، توجهات بیشتری به این موضوع جلب شده است.

پیش‌زمینه واگذاری سهام

معاون واگذاری سهام و بنگاه‌های سازمان خصوصی‌سازی، محمود قامت، اخیرا در گفت‌وگو با ایسنا تأکید کرده است که واگذاری سهام این دو باشگاه در چارچوب اصل ۴۴ قانون اساسی و طبق تشریفات قانونی صورت می‌پذیرد. این فرآیند از آگهی عرضه توسط سازمان خصوصی‌سازی آغاز شده و به مرور، متقاضیان باید درخواست‌های خود را به سازمان و فرابورس ارائه دهند.

شرکت‌های متقاضی و شرایط واگذاری

بر اساس گزارش‌ها، هلدینگ خلیج فارس و یک کنسرسیوم متشکل از چهار بانک، متقاضی خرید پرسپولیس و استقلال هستند. این متقاضیان باید از فیلترهای کارگروه اهلیت که شامل بررسی‌های فنی و مدیریتی است، عبور کنند تا در روز عرضه حاضر شوند.

فرآیند ارزیابی و صدور مجوز

کارگروه اهلیت واجدین شرایط را بررسی می‌کند و تنها افرادی که از فیلترهای لازم عبور کرده‌اند، می‌توانند در فرآیند رقابت خرید شرکت کنند. این بررسی‌ها شامل اهلیت‌های عمومی و تمکن مالی متقاضیان است.

جلسه عرضه و رقابت خرید

محمود قامت تأکید کرده است که در صورت وجود چندین متقاضی واجد شرایط، رقابت برای خرید سهام شکل می‌گیرد. اگر برای هر یک از باشگاه‌ها تنها یک متقاضی وجود داشته باشد، آن متقاضی به طور خودکار برنده می‌شود. پس از اتمام رقابت، برنده‌ها باید برای انعقاد قرارداد به سازمان خصوصی‌سازی مراجعه کنند.

توقعات و چشم‌انداز آینده

واگذاری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی، فصل جدیدی در مدیریت و ساختار اقتصادی این دو مجموعه ورزشی محبوب ایران خواهد بود. این اقدام می‌تواند به افزایش کارایی و شفافیت در اداره باشگاه‌ها کمک کند و امیدها برای بهبود عملکرد آن‌ها در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی را افزایش دهد.

با توجه به اینکه سوم اردیبهشت‌ماه جلسه واگذاری برگزار می‌شود، تمامی دوستداران فوتبال و طرفداران این دو باشگاه با علاقه‌مندی به تحولات پیش رو نگاه می‌کنند. این تغییرات می‌تواند نقش مهمی در آینده ورزش ایران ایفا کند.

با احترام ، مجله خبری جوان آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *