ش. جولای 27th, 2024

مجله خبری جوان آنلاین

آخرین اخبار ایران و جهان

زمان و شرط اجرای «همسان‌سازی حقوق بازنشستگان»


در میان تحولات اقتصادی و اجتماعی کشور، توجه به وضعیت مالی بازنشستگان و بهبود شرایط آنان از اهمیت بالایی برخوردار است. در این راستا، برنامه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، که به منظور تامین عدالت اجتماعی و کاهش فاصله درآمدی میان بازنشستگان و شاغلین طراحی شده، مورد توجه قرار گرفته است.

پیشینه و اهداف همسان‌سازی حقوق

این طرح، که در پایان سال گذشته تصویب و اخیراً با تخصیص اعتبارات لازم در بودجه سال جاری به تصویب نهایی رسید، به منظور کاهش ناترازی صندوق‌های بازنشستگی و افزایش توان مالی این نهادها طراحی شده است. بندی از ماده ۲۹ لایحه برنامه هفتم توسعه به افزایش سن بازنشستگی اشاره دارد که به موجب آن، انتظار می‌رود بار مالی صندوق‌ها تا حدی کاهش یابد.

تامین مالی و شرایط اجرا

بر اساس گفته‌های مسئولان، برای اجرایی شدن این طرح، علاوه بر تهیه آیین‌نامه‌های اجرایی، نیازمند تخصیص بودجه‌ای به میزان ۵۰ همت بود که در نهایت با توافق دولت و مجلس، این مبلغ در بودجه سال جاری لحاظ شده است. برای تامین این اعتبارات، از محل افزایش مالیات بر ارزش افزوده استفاده شده است که بخشی از آن به صورت نقدی و بخشی دیگر از طریق تهاتر میعانات گازی، خوراک و انرژی واحدهای تولیدی و اوراق بهادار اسلامی تامین می‌گردد.

تاثیرات اجرای همسان‌سازی بر بازنشستگان

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان نه تنها به بهبود قدرت خرید آن‌ها کمک می‌کند بلکه از فشار اقتصادی ناشی از تورم و افزایش هزینه‌های زندگی نیز می‌کاهد. این طرح در سه سال به اجرا در می‌آید که در سال اول ۴۰ درصد و در دو سال بعدی هر سال ۳۰ درصد از حقوق شاغلین همتراز به حقوق بازنشستگان اضافه خواهد شد. در نتیجه، در سال سوم، حقوق بازنشستگان به ۹۰ درصد حقوق و مزایای شاغلین می‌رسد.

چشم‌انداز آینده و پایداری مالی

با وجود تامین مالی اولیه این طرح، همچنان چالش‌هایی در زمینه پایداری منابع مالی برای تداوم این همسان‌سازی وجود دارد. افزایش سن بازنشستگی و تغییرات در سیاست‌های اشتغال و بیمه می‌تواند به کاهش فشار بر صندوق‌های بازنشستگی کمک کرده و منابع بیشتری را برای اجرای طولانی‌مدت این طرح فراهم آورد.

با احترام ، مجله خبری جوان آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *