ش. جولای 27th, 2024

مجله خبری جوان آنلاین

آخرین اخبار ایران و جهان

درگذشت مهدی ثریا


استاد سیدمهدی ثریا، شخصیت بزرگی که در سایه غم از میان ما رفت. نعمت‌الله فاضلی، انسان‌شناس و نویسنده، در ستایش این فرهیخته به عنوان استادی گمنام از دنیا گذشته و به هموطنان و فرهنگ ایران عظیمی برای ثبت آثار و افکار بشری گذاشته است.

۲. پرداخت به زندگی و آثار استاد سیدمهدی ثریا

۲.۱. آغاز زندگی مشترک با مهدی ثریا

نعمت‌الله فاضلی در یادداشتی خاص به این شخصیت بزرگ اشاره دارد که از سال ۱۳۷۳ با استاد سیدمهدی ثریا آشنا شده و همواره در طول زمان با او در زمینه تحقیقات و تدریس همکاری داشته است.

۲.۲. تلاش‌ها در زمینه ترجمه و تدریس

استاد ثریا، با ترجمه‌های برجسته در حوزه روان‌کاوی و روان‌درمانگری به نام خود جا انداخت. از جمله این ترجمه‌ها می‌توان به کتاب «انسان در جستجوی خویش» اثر رولو می اشاره کرد که تحت عنوان «انسان در تحقیق برای خود» به زبان فارسی درآمده است.

۲.۳. مسیر تدریس و تأثیرگذاری در دانشگاه

استاد سیدمهدی ثریا سال‌های طولانی را در تدریس در دانشگاه تهران سپری کرد و در حوزه انسان‌شناسی روان‌شناختی فعالیت‌های خود را انجام داد. تالیفاتی همچون «شخصیت در فرهنگ» از جمله اثرهای ماندگار اوست.

۲.۴. همکاری در مطالعات مردم‌شناسی

نعمت‌الله فاضلی به همکاری با استاد ثریا در تدوین همایش کاربردهای مردم‌شناسی در ایران اشاره می‌کند. این همایش نتایج مهمی را برای مطالعات مردم‌شناسی در ایران به ارمغان آورد.

۳. تأثیرات و پیامدهای ابدی

استاد سیدمهدی ثریا، یکی از نسل‌های برجسته انسان‌شناسان ایران بود و با دستاوردهای علمی و ارتباط فرهنگی خود، اثرات جاودانه‌ای را بر جوانان و دانش‌آموزان گذاشت. آثار او همچنان منبع الهام برای ادامه راه انسان‌شناسی در ایران خواهند بود.

۴. جمع‌بندی

ارتحال استاد سیدمهدی ثریا یکی از مصیبت‌های بزرگ فرهنگ و دانش ایران است. با وجود گمنامی در زندگی، او با آثار و تأثیرگذاری که بر جامعه و دانش‌آموزان گذاشت، جاودانه خواهد ماند. گرچه او از میان ما رفته است، اما پیام‌ها و اندیشه‌های او همچنان زنده خواهند ماند و به عنوان یکی از بزرگان علم و انسانیت به یاد خواهد شد.

با احترام ، مجله خبری جوان آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *