ش. جولای 27th, 2024

مجله خبری جوان آنلاین

آخرین اخبار ایران و جهان

آمادگی ارمنستان برای امضای توافق صلح با جمهوری آذربایجان


دبیر شورای امنیت ارمنستان اعلام کرد که ایروان آماده است تا پیش از پایان سال جاری میلادی یا حتی بلافاصله پس از آن، توافقی جدید و تاریخی را با جمهوری آذربایجان امضا کند. این اعلامیه به همراه جزئیات بیان شده در ادامه، نشان‌دهنده تحولات مثبت در راه رسیدن به یک توافق صلح است.

در بیانیه‌ای مشترک، دولت‌های ایروان و باکو ابراز کردند که علاقه دارند روابط خود را عادی سازی کرده و در جهت امضای توافق صلح بر اساس حق حاکمیت و یکپارچگی قلمرو حرکت کنند. این تصمیم نشان از تصمیم‌های قاطع به سمت آرامش و استقرار در منطقه دارد.

آزادی سربازان و تسهیل در مذاکرات

بر اساس اعلامیه، دو کشور تصمیم گرفته‌اند که ۳۲ سرباز ارمنی در مقابل دو سرباز جمهوری آذربایجان آزاد شوند. این گام مهم نشان‌دهنده تعهد به تسریع در فرآیند صلح و تسهیل در مذاکرات است.

آمادگی ایروان برای راهبرد صلحی

دبیر شورای امنیت ارمنستان، “آرمن گریگوریان”، در یک مصاحبه تأکید کرد که ایروان آماده است تا روند صلح را پیش ببرد. او بیان کرد: “آرمنستان آماده امضای توافقی حتی پیش از پایان سال جاری میلادی است.” و اگرچه ممکن است در دسامبر مشکلاتی وجود داشته باشد، اما ایروان تازه‌ترین و تاثیرگذارترین تصمیمات را در جهت صلح دارد.

آینده مذاکرات و دیدارهای مقامات دو کشور

گریگوریان اظهار کرد که اگر وزرای خارجی دو کشور به زودی دیدار کنند و پس از آن سران ارمنستان و جمهوری آذربایجان نیز دیداری داشته باشند، امکان دارد که در بازه زمانی کوتاهی یک توافق صلحی جدید امضا شود.

شرایط مهم توافق صلح

دبیر شورای امنیت ارمنستان تأکید کرد که اگر جمهوری آذربایجان به سه اصل اصلی که ارمنستان پیگیری می‌کند، پذیرش نماید، متن توافق صلح تا ۷۰ درصد نهایی شده است. این اصول شامل به‌رسمیت شناختن یکپارچگی قلمرو، اعلامیه “آلماتی” درباره اصل سیاسی تحدید مرزی و گشایش ارتباطات منطقه‌ای می‌شوند.

تحولات منطقه‌ای و نقش ارمنستان در حفظ آرامش

با گرفتن کنترل منطقه قره باغ در سپتامبر، جمهوری آذربایجان توانست تغییرات مهمی را در منطقه به وجود آورد. حالا با اظهارات مثبت ارمنستان به‌سوی صلح، امیدواریم که این تحولات منجر به برقراری آرامش و استقرار در منطقه شود.

به نظر می‌رسد که دو کشور در راستای تأسیس صلح در منطقه گام‌های مثبتی برمی‌دارند. آرمنستان با تأکید بر آمادگی خود برای امضای توافق صلح، امیدوارم که به‌زودی خبرهای خوبی از امضای این توافق و آغاز یک دوره جدید از آرامش منطقه‌ای به گوش برسد.

با احترام ، مجله خبری جوان آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *