پ. سپتامبر 19th, 2024

مجله خبری جوان آنلاین

آخرین اخبار ایران و جهان

تخصیص بودجه ۳ هزار میلیاردی به دانشگاه‌ها؛ گامی رو به جلو در ارتقای آموزش عالی

در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید، خبر خوشی برای جامعه دانشگاهی کشور منتشر شد. معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از تخصیص بودجه ۳ هزار میلیارد تومانی به دانشگاه‌ها خبر داد. این بودجه قرار است در بخش‌های مختلفی از جمله پرداخت حق‌التدریس اعضای هیئت علمی، هزینه‌های دانشجویی، تعمیر و تجهیز دانشگاه‌ها و خوابگاه‌ها هزینه شود.

علی خطیبی، معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، با بیان اینکه این بودجه در چند بخش توزیع خواهد شد، اظهار داشت که هزار میلیارد تومان به پرداخت بدهی‌های حق‌التدریس اعضای هیئت علمی اختصاص یافته است. همچنین هزار میلیارد تومان دیگر برای هزینه‌های دانشجویی مانند تغذیه و خوابگاه‌ها در نظر گرفته شده است. علاوه بر این، هزار میلیارد تومان نیز برای تعمیر و تجهیز دانشگاه‌ها و خوابگاه‌ها هزینه خواهد شد.

خطیبی با اشاره به اینکه سهم آموزش عالی از کل بودجه کشور بسیار کم است، تاکید کرد که برای رسیدن به جایگاه علمی برتر در جهان، نیازمند سرمایه‌گذاری کلان در حوزه آموزش عالی هستیم. وی همچنین به اهمیت افزایش درآمدهای اختصاصی دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت که با توجه به افزایش هزینه‌های دانشگاه‌ها، باید به دنبال راهکارهای جدید برای تامین منابع مالی دانشگاه‌ها باشیم.

یکی از چالش‌های مهم دانشگاه‌ها در سال‌های اخیر، کمبود خوابگاه متاهلی برای اساتید و دانشجویان بوده است. خطیبی در این خصوص خبر از ساخت ۵۵۰۰ واحد خوابگاه متاهلی داد و خواستار حمایت دولت برای تکمیل این پروژه‌ها شد.

در مجموع، تخصیص این بودجه به دانشگاه‌ها گامی مهم در جهت بهبود وضعیت دانشگاه‌ها و ارتقای کیفیت آموزش عالی در کشور است. با این حال، همچنان چالش‌های زیادی در حوزه آموزش عالی وجود دارد که نیازمند توجه جدی مسئولان است.

با احترام ، مجله خبری جوان آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *