پ. سپتامبر 19th, 2024

مجله خبری جوان آنلاین

آخرین اخبار ایران و جهان

نانوذرات نقره؛ سلاح جدید علیه اَبَرباکتری‌ها

مقاومت باکتری‌ها در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها به یکی از بزرگترین چالش‌های بهداشت جهانی تبدیل شده است. تشکیل بیوفیلم‌های باکتریایی، که مانند سدی محافظتی عمل می‌کنند، یکی از دلایل اصلی این مقاومت است. محققان با الهام از این چالش، به دنبال راهکارهای نوینی برای مقابله با اَبَرباکتری‌ها هستند.

در مطالعه‌ای جدید، محققان موفق به ساخت نانوذراتی شدند که ترکیبی از نقره و آنتی‌بیوتیک آزیترومایسین است. این نانوذرات در یک پوسته پلیمری محصور شده‌اند که باعث افزایش پایداری و اثرگذاری آن‌ها می‌شود. مکانیسم عملکرد این نانوذرات دوگانه است: یون‌های نقره به طور مستقیم به باکتری‌ها حمله کرده و آن‌ها را از بین می‌برند و آنتی‌بیوتیک نیز به داخل سلول‌های باکتری نفوذ کرده و آن‌ها را از بین می‌برد.

نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که این نانوذرات در برابر باکتری‌های تشکیل‌دهنده بیوفیلم، مانند اشریشیا کلی و استافیلوکوک اپیدرمیدیس، بسیار موثر هستند. این باکتری‌ها معمولاً باعث عفونت‌های بیمارستانی مقاوم به درمان می‌شوند.

این دستاورد می‌تواند تحولی عظیم در درمان عفونت‌های ناشی از باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک ایجاد کند. با این حال، برای استفاده گسترده از این نانوذرات در درمان بیماری‌های انسانی، مطالعات بیشتری لازم است تا ایمنی و اثربخشی آن‌ها به طور کامل بررسی شود.

با احترام ، مجله خبری جوان آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *