چ. اکتبر 23rd, 2024

مجله خبری جوان آنلاین

آخرین اخبار ایران و جهان

خنثی‌سازی عملیات تخریب نقش‌برجسته‌های تاریخی تنگ بتا

در اقدامی ضربتی و با هوشیاری نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی خوزستان، عملیات تخریب نقش‌برجسته‌های تاریخی تنگ بتا در شهرستان اندیکا خنثی شد.

بر اساس گزارش‌های رسیده، گروهی از سوداگران اشیاء فرهنگی قصد داشتند با استفاده از مواد منفجره، به این آثار تاریخی ارزشمند آسیب جدی وارد کنند. با تلاش نیروهای یگان حفاظت و همکاری نیروی انتظامی، این افراد شناسایی و تجهیزات آنها کشف و ضبط شد. مواد منفجره کار گذاشته شده در محل نیز با موفقیت خنثی شد.

نقش‌برجسته‌های تنگ بتا که قدمتی طولانی دارند، یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی ایران به شمار می‌روند و در سال ۱۳۸۷ به ثبت ملی رسیده‌اند. این آثار در منطقه‌ای کوهستانی و صعب‌العبور واقع شده‌اند و در معرض تهدیداتی مانند حفاری‌های غیرمجاز و قاچاق قرار دارند.

با توجه به اهمیت این آثار تاریخی، مسئولان میراث فرهنگی خواستار افزایش تدابیر امنیتی در این منطقه و استقرار یک نگهبان بومی برای حفاظت از نقش‌برجسته‌ها شده‌اند.

این حادثه یک بار دیگر اهمیت حفاظت از آثار تاریخی کشور را یادآور می‌شود. باید تدابیر جدی‌تری برای مقابله با سوداگران اشیاء فرهنگی و حفاظت از میراث فرهنگی کشور اتخاذ شود.

با احترام ، مجله خبری جوان آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *