ج. سپتامبر 20th, 2024

مجله خبری جوان آنلاین

آخرین اخبار ایران و جهان

ابداع دستگاه دیالیز خون کامل برای جداسازی سلول‌های سرطانی در گردش

1 دقیقه خوانده شده

سلول‌های سرطانی در گردش (CTC) یکی از چالش‌های اصلی در تشخیص زودهنگام و درمان سرطان محسوب می‌شوند. تعداد کم این سلول‌ها در خون و زمان‌بر بودن روش‌های جداسازی موجود، مانع اصلی در بهره‌برداری از آن‌ها در تشخیص و درمان بیماری بوده است. با توجه به این نیاز، پژوهشگران پژوهشکده سرطان معتمد موفق به ابداع دستگاه دیالیز خون کامل برای جداسازی CTC‌ها با کارایی بالا و سرعت مناسب شدند. این دستاورد نوآورانه، گامی بزرگ در جهت بهبود تشخیص و درمان سرطان محسوب می‌شود.

مواد و روش‌ها

در این پژوهش، محققان با استفاده از دو رویکرد اصلی به طراحی و ساخت دستگاه دیالیز پرداختند:

  • سنتز نانوذرات مغناطیسی هدف‌گیری شده: با استفاده از نانوذرات مغناطیسی پوشیده شده با آنتی‌بادی‌های اختصاصی، سلول‌های سرطانی در گردش با دقت بالا شناسایی و به این نانوذرات متصل شدند.
  • ساخت پلتفرم میکروفلوئیدیک: با طراحی یک پلتفرم میکروفلوئیدیک مجهز به یک میدان مغناطیسی قوی، نانوذرات مغناطیسی به همراه سلول‌های متصل به آن‌ها از جریان خون جدا شده و در یک ناحیه مشخص متمرکز شدند.

نتایج

نتایج حاصل از ارزیابی‌های مختلف نشان داد که دستگاه دیالیز طراحی شده، کارایی بسیار بالایی در جداسازی CTC‌ها از خون کامل بیماران سرطانی دارد. این دستگاه قادر است بیش از 80 درصد از سلول‌های سرطانی در گردش را با حداقل آسیب به سلول‌های سالم جداسازی کند. همچنین، سلول‌های سرطانی جداشده از قابلیت زنده‌مانی و تکثیر برخوردار بودند که این امر، اهمیت بالایی در مطالعات بعدی دارد.

با احترام ، مجله خبری جوان آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *