ج. سپتامبر 20th, 2024

مجله خبری جوان آنلاین

آخرین اخبار ایران و جهان

تلسکوپ جیمز وب تصویری خیره‌کننده از یک “حلقه جواهرنشان” کیهانی را ثبت کرد

1 دقیقه خوانده شده

تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا تصویری بی‌نظیر از یک اختروش دوردست به نام RX J1131-1231 را منتشر کرده است که توسط کهکشان دیگری خم شده و به چهار تصویر مجزا تبدیل شده است.

این پدیده که “همگرایی گرانشی” نامیده می‌شود، توسط آلبرت انیشتین پیش‌بینی شده بود و به دانشمندان امکان می‌دهد تا سیاهچاله‌های عظیم در مرکز اختروش‌ها را مطالعه کنند.

تصویر جدید جیمز وب که با استفاده از ابزار مادون قرمز میانی (MIRI) گرفته شده است، جزئیات بی‌سابقه‌ای از این اختروش را نشان می‌دهد، از جمله ساختار کهکشان پیش‌زمینه و نحوه خم شدن نور اختروش توسط آن.

دانشمندان با اندازه‌گیری میزان کشش نور اختروش، می‌توانند سرعت چرخش سیاهچاله مرکزی را تخمین بزنند. در مورد RX J1131-1231، مشاهدات نشان می‌دهد که سیاهچاله با سرعتی بیش از نیمی از سرعت نور در حال چرخش است، که نشان‌دهنده یک سیاهچاله بسیار عظیم و در حال رشد است.

این کشف جدید گامی مهم در درک ما از سیاهچاله‌ها و نحوه تکامل آنها در طول زمان است.

علاوه بر این، تصویر جیمز وب از RX J1131-1231 به دانشمندان کمک می‌کند تا ماهیت ماده تاریک، ماده مرموزی که حدود 85 درصد از ماده جهان را تشکیل می‌دهد، را بهتر درک کنند.

مطالعه این اختروش و اختروش‌های دیگر با جیمز وب، به دانشمندان کمک می‌کند تا رازهای تاریک‌ترین و متراکم‌ترین اجرام در کیهان را کشف کنند.

با احترام ، مجله خبری جوان آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *