مجله خبری جوان آنلاین

آخرین اخبار ایران و جهان

21042854 670
آموزش

تحول در آموزش معلمان، پلی برای درک و ارتباط موثر با نسل نو دانش‌آموزان می‌سازد

اخرین ویرایش در 12 آذر, 1404 توسط سردبیر

علی محبی، رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش، بر لزوم تحول در رویکردهای آموزش معلمان تأکید کرد و گفت: برای برقراری ارتباط مؤثر با نسل جدید دانش‌آموزان، آموزش معلمان باید با زبان و ویژگی‌های این نسل همگام شود. او هشدار داد که کیفیت و اثربخشی آموزش‌های فعلی نیازمند ارزیابی جدی‌تری است.

image

آموزش معلمان و چالش‌های ارتباط با نسل نوین

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به تغییرات گسترده در ویژگی‌های نسل کنونی دانش‌آموزان، اظهار داشت: نسل جدید، با دسترسی بی‌سابقه به اطلاعات و ابزارهای دیجیتال، دارای ویژگی‌ها و انتظارات متفاوتی از فرآیند یادگیری است. این تفاوت‌ها، چالش‌های جدیدی را پیش روی آموزش معلمان قرار داده و لزوم بازنگری در شیوه‌های سنتی تدریس را بیش از پیش نمایان می‌سازد. وی تأکید کرد که شیوه‌های تدریس قدیمی دیگر نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای ذهنی و روانی دانش‌آموزان امروز باشد.

ضرورت ایجاد اعتماد در فرآیند تربیت معلمان

محبی با تأکید بر اینکه «تربیت بدون ارتباط و ارتباط بدون اعتماد ممکن نیست»، افزود: معلمان باید قادر باشند تا زبان مشترک و الگوهای رفتاری نسل جدید را درک کرده و بکار گیرند. این درک متقابل، بستر اصلی برای جلب اعتماد دانش‌آموزان و مؤثر ساختن فرآیند تربیتی است. نادیده‌گرفتن این ابعاد، می‌تواند به شکاف عمیق‌تر میان معلم و دانش‌آموز و کاهش اثربخشی برنامه‌های آموزشی منجر شود. در عصر حاضر که دانش‌آموزان به سرعت در معرض حجم عظیمی از اطلاعات قرار دارند، نقش معلم از یک انتقال‌دهنده صرف اطلاعات به یک تسهیل‌گر و مشاور تغییر کرده است.

گام‌های اولیه و افق‌های آینده در آموزش معلمان

در راستای پاسخگویی به این نیازهای جدید، دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی اقداماتی را آغاز کرده‌اند. همچنین، بخشی از دوره‌های آموزش ضمن خدمت معلمان با رویکردهای نوین طراحی شده است. با این حال، به گفته رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش، میزان موفقیت و کیفیت اجرای این برنامه‌ها نیازمند بررسی دقیق‌تر و ارزیابی جدی است تا از اثربخشی واقعی آن‌ها اطمینان حاصل شود. وی بر اهمیت پیگیری و بازنگری مداوم این برنامه‌ها تأکید کرد.

تحلیل و پیشنهادات برای ارتقای آموزش معلمان

برای حصول اطمینان از همگامی کامل آموزش معلمان با تحولات روز و نیازهای نسل جدید، لازم است رویکردهای جامع‌تری در پیش گرفته شود. نسل Z و آلفا، که امروزه بخش عمده دانش‌آموزان را تشکیل می‌دهند، با ویژگی‌هایی چون شهروندی دیجیتال، نیاز به شخصی‌سازی آموزش، تمایل به یادگیری مشارکتی و تفکر انتقادی شناخته می‌شوند. این امر مستلزم آن است که در برنامه‌های آموزش و تربیت معلمان، به ابعاد زیر توجه ویژه شود:

توسعه سواد دیجیتال و مهارت‌های تدریس ترکیبی: معلمان باید بتوانند از ابزارهای هوشمند، پلتفرم‌های آنلاین و روش‌های تدریس تلفیقی (حضوری و مجازی) به طور مؤثر بهره ببرند و فضای آموزشی را جذاب‌تر کنند.

تقویت مهارت‌های ارتباطی و همدلی: توانایی برقراری ارتباط عمیق، گوش دادن فعال و درک دغدغه‌های دانش‌آموزان از طریق کارگاه‌های عملی و روانشناسی تربیتی اهمیت فراوانی دارد تا معلم بتواند نقش یک راهنما و مرجع قابل اعتماد را ایفا کند.

علاوه بر این، مدل‌های نوین در آموزش معلمان می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

آموزش مبتنی بر سناریو و حل مسئله: قرار دادن معلمان در موقعیت‌های واقعی کلاسی برای یافتن راه‌حل‌های خلاقانه و تعاملی.

منتورینگ و کوچینگ: فراهم آوردن فرصت تبادل تجربه با معلمان باتجربه و متخصص در حوزه نسل جدید و همچنین آموزش‌های مداوم و مبتنی بر پژوهش.

ارزیابی مستمر و دقیق برنامه‌های آموزشی، با استفاده از بازخوردهای دانش‌آموزان و خود معلمان، و همچنین پایش تغییرات رفتاری و تحصیلی دانش‌آموزان، می‌تواند به بهبود مستمر کیفیت آموزش معلمان و در نهایت ارتقای نظام آموزشی کشور کمک شایانی کند. این فرآیند باید به صورت پویا و با توجه به پیشرفت‌های فناورانه و تغییرات فرهنگی نسل‌ها ادامه یابد تا معلمان همواره آماده رویارویی با چالش‌های جدید آموزشی باشند.

مجله خبری جوان آنلاین


مطالب مرتبط

LEAVE A RESPONSE

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *