س. اکتبر 22nd, 2024

مجله خبری جوان آنلاین

آخرین اخبار ایران و جهان

۸۰۰۰ ابتلا به سالک طی امسال

ایران در سال جاری شاهد شیوع گسترده بیماری سالک بوده است و تاکنون ۸۰۰۰ مورد ابتلا به این بیماری گزارش شده است. این بیماری انگلی که عمدتاً از طریق گزش پشه خاکی منتقل می‌شود، می‌تواند عواقب جدی برای سلامتی افراد به ویژه کودکان داشته باشد.

یکی از نگرانی‌های جدی در این زمینه، شیوع بیماری کالاآزار یا لیشمانیوز احشایی است که از طریق سگ‌های آلوده به انسان منتقل می‌شود. تاکنون ۲۵ مورد ابتلا به کالاآزار در کشور گزارش شده است که این آمار می‌تواند تنها بخش کوچکی از واقعیت باشد. کالاآزار یک بیماری بسیار خطرناک است که در صورت عدم درمان به موقع می‌تواند منجر به مرگ شود.

موش‌های صحرایی و سگ‌های آلوده از مهم‌ترین مخازن بیماری سالک هستند. پشه خاکی با گزش این حیوانات آلوده به انگل، بیماری را به انسان انتقال می‌دهد. دوره کمون بیماری سالک حدود ۳۰ تا ۴۵ روز است و علائم آن معمولاً یک ماه پس از گزش ظاهر می‌شود.

کالاآزار به دلیل انتشار در سراسر بدن و ایجاد عوارض جدی مانند تب، کاهش وزن، بزرگ شدن کبد و طحال، بسیار خطرناک‌تر از سالک معمولی است. به خصوص کودکان و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری قرار دارند.

برای پیشگیری از ابتلا به سالک و کالاآزار، رعایت نکات بهداشتی بسیار مهم است. استفاده از مواد دفع حشرات، نگهداری صحیح از حیوانات خانگی، واکسیناسیون حیوانات و مراجعه به پزشک در صورت مشاهده هرگونه علائم بیماری، از جمله اقدامات ضروری برای پیشگیری از این بیماری‌ها است.

با توجه به شیوع گسترده سالک و خطر جدی کالاآزار، ضرورت دارد که اقدامات جدی برای کنترل این بیماری‌ها انجام شود. افزایش آگاهی عمومی، تقویت نظارت بر جمعیت سگ‌های ولگرد، بهبود سیستم تشخیص و درمان بیماری و همکاری بین بخشی از جمله اقداماتی است که می‌تواند در کنترل این بیماری‌ها موثر باشد.

با احترام ، مجله خبری جوان آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *