د. سپتامبر 16th, 2024

مجله خبری جوان آنلاین

آخرین اخبار ایران و جهان

وضعیت ثبت‌نام کتاب‌های درسی ۱۴۰۳

با آغاز سال تحصیلی جدید، دانش‌آموزان و اولیای آن‌ها با فرآیند ثبت‌نام کتاب‌های درسی روبرو می‌شوند. در سال ۱۴۰۳، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش اقدامات ویژه‌ای را برای تسهیل این فرآیند انجام داده است. در این مقاله به بررسی وضعیت ثبت‌نام کتاب‌های درسی، به ویژه برای دانش‌آموزان پایه‌های هفتم و دهم، پرداخته می‌شود.

تأخیر در ثبت‌نام کتاب‌های درسی برای پایه‌های هفتم و دهم

یکی از نکات قابل توجه در سال جاری، تأخیر در ثبت‌نام کتاب‌های درسی برای دانش‌آموزان پایه‌های هفتم و دهم است. دلایل این تأخیر عبارتند از:

  • آزمون‌های ورودی مدارس خاص: دانش‌آموزان پایه هفتم به دلیل شرکت در آزمون‌های ورودی مدارس خاص، هنوز مدرسه خود را انتخاب نکرده‌اند.
  • هدایت تحصیلی: دانش‌آموزان پایه دهم نیز به دلیل فرآیند هدایت تحصیلی و مشخص نشدن رشته تحصیلی، نمی‌توانند کتاب‌های درسی خود را انتخاب کنند.

ارتباط سامانه سیدا با سامانه ثبت‌نام کتاب‌های درسی

برای رفع این مشکل، سامانه سیدا با سامانه ثبت‌نام کتاب‌های درسی به صورت برخط مرتبط شده است. بدین ترتیب، پس از ثبت‌نام قطعی دانش‌آموز در مدرسه و درج اطلاعات وی در سامانه سیدا، به‌طور خودکار امکان ثبت‌نام کتاب‌های درسی برای او فراهم می‌شود.

آمار ثبت‌نام کتاب‌های درسی

طبق گفته‌های محمد علوی‌تبار، معاون سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش، تاکنون ۴۰ درصد از دانش‌آموزان پایه اول، ۱۸ درصد از دانش‌آموزان پایه هفتم و کمتر از ۵ درصد از دانش‌آموزان پایه دهم نسبت به ثبت‌نام کتاب‌های درسی اقدام کرده‌اند. این آمار نشان می‌دهد که فرآیند ثبت‌نام برای پایه‌های هفتم و دهم هنوز در مراحل ابتدایی قرار دارد.

مهلت ثبت‌نام و اصلاح اطلاعات

دانش‌آموزان پایه‌های ورودی اول، هفتم و دهم تا تاریخ ۱۰ شهریور ماه فرصت دارند تا نسبت به ثبت‌نام کتاب‌های درسی خود اقدام کنند. همچنین، دانش‌آموزان میان پایه از تاریخ ۴ مرداد ماه می‌توانند نسبت به ثبت‌نام اقدام نمایند.

دانش‌آموزانی که به هر دلیلی نیاز به اصلاح اطلاعات خود دارند، تا تاریخ ۳۱ شهریور ماه فرصت دارند تا با مراجعه به سامانه سیدا نسبت به اصلاح اطلاعات خود و در نتیجه اصلاح سفارش کتاب‌های درسی اقدام نمایند.

ثبت‌نام کتاب‌های درسی برای دانش‌آموزان اتباع

دانش‌آموزان اتباع نیز می‌توانند با مراجعه به فرمانداری و دریافت شناسه یکتا، در سامانه خدمات دولت نسبت به ثبت‌نام قطعی مدرسه خود اقدام کنند و سپس نسبت به ثبت‌نام کتاب‌های درسی اقدام نمایند.

با احترام ، مجله خبری جوان آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *