ج. اکتبر 18th, 2024

مجله خبری جوان آنلاین

آخرین اخبار ایران و جهان

طرح پایش گسترده آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کرمانشاه

با آغاز فصل پاییز و مهاجرت پرندگان، طرح پایش مستمر منابع آبی و تالاب‌های استان کرمانشاه برای مقابله با بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به اجرا گذاشته شد. این بیماری که از طریق پرندگان وحشی مهاجر به سایر پرندگان و حتی انسان قابل انتقال است، می‌تواند خسارات اقتصادی قابل توجهی به صنعت طیور وارد کند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه، شاهرخ یارویسی، با اشاره به اهمیت این طرح، از پایش هفتگی روستاهای اطراف تالاب‌ها و استقرار اکیپ‌های نمونه‌برداری خبر داد. وی همچنین بر لزوم همکاری روستاییان با این اکیپ‌ها تاکید کرد.

یارویسی با بیان اینکه برخی سویه‌های این بیماری برای انسان نیز خطرناک هستند، از مردم خواست تا هرگونه تلفات غیرعادی در طیور را به دامپزشکی گزارش کنند. وی همچنین پرورش‌دهندگان طیور را به رعایت دقیق موازین بهداشتی و پرهیز از خرید طیور از دوره‌گردها توصیه کرد.

علایم بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان شامل تلفات بالا با سیر افزایشی، سیاه شدن تاج و ریش پرندگان و وجود خونریزی در قسمت‌های بدون پر بدن است. متاسفانه این بیماری درمان ندارد و در صورت شیوع در یک منطقه، معدوم‌سازی همه طیور آن منطقه اجباری است.

خوشبختانه تاکنون هیچ موردی از این بیماری در جمعیت طیور صنعتی استان کرمانشاه گزارش نشده است و آخرین موارد ابتلا به این بیماری در سال ۱۴۰۱ در مناطق روستایی استان مشاهده شده است.

با توجه به اهمیت این موضوع، انتظار می‌رود با همکاری دامپزشکی، روستاییان و پرورش‌دهندگان طیور، بتوان از شیوع این بیماری در استان کرمانشاه جلوگیری کرد و خسارات ناشی از آن را به حداقل رساند.

با احترام ، مجله خبری جوان آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *