ج. سپتامبر 20th, 2024

مجله خبری جوان آنلاین

آخرین اخبار ایران و جهان

جلبک دریایی: امید نو برای پیشگیری از پارکینسون

1 دقیقه خوانده شده

بیماری پارکینسون، یک اختلال عصبی پیشرونده است که بر کنترل حرکت، تعادل و هماهنگی بدن تأثیر می‌گذارد. با وجود پیشرفت‌های پزشکی، هنوز درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد. اما یک مطالعه جدید امیدوارکننده نشان می‌دهد که جلبک دریایی ممکن است نقش مهمی در پیشگیری از این بیماری ایفا کند.

کشف جدید دانشمندان ژاپنی

پژوهشگران ژاپنی در مطالعه‌ای اخیر دریافتند که آنتی‌اکسیدان‌های موجود در نوعی جلبک دریایی به نام اکلونیا کاوا (Ecklonia cava) می‌توانند به طور قابل توجهی از آسیب سلول‌های عصبی در مغز جلوگیری کنند. این سلول‌ها مسئول تولید دوپامین هستند، یک انتقال‌دهنده عصبی که نقش مهمی در کنترل حرکات ایفا می‌کند. در بیماری پارکینسون، این سلول‌ها به تدریج از بین می‌روند و در نتیجه علائم بیماری بروز می‌کند.

مکانیسم عملکرد جلبک دریایی

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در اکلونیا کاوا با فعال‌سازی آنزیمی به نام AMPK عمل می‌کنند. این آنزیم نقش مهمی در تنظیم انرژی سلولی دارد و با کاهش تولید رادیکال‌های آزاد، از آسیب به سلول‌های عصبی جلوگیری می‌کند. رادیکال‌های آزاد مولکول‌های بسیار واکنش‌پذیری هستند که می‌توانند به سلول‌ها آسیب رسانده و باعث پیری زودرس و بیماری‌های مختلف از جمله پارکینسون شوند.

نتایج امیدوارکننده تحقیقات

در آزمایش‌های انجام شده بر روی موش‌های مبتلا به پارکینسون، محققان مشاهده کردند که مصرف آنتی‌اکسیدان‌های موجود در جلبک دریایی به طور قابل توجهی عملکرد حرکتی موش‌ها را بهبود بخشیده و از پیشرفت بیماری جلوگیری کرده است. همچنین، این آنتی‌اکسیدان‌ها اثرات مثبتی بر عملکرد روده و سیستم گوارشی موش‌ها داشته‌اند.

با احترام ، مجله خبری جوان آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *