پ. اکتبر 24th, 2024

مجله خبری جوان آنلاین

آخرین اخبار ایران و جهان

تارا بخریم یا دنا؟ مقایسه دنا پلاس با تارا

1 دقیقه خوانده شده

در این مقاله از مجله خودرو همراه مکانیک به سراغ مقایسه دنا پلاس اتوماتیک و تارا اتوماتیک رفته‌ایم. دو سدانی که هر دو محصول ایران خودرو هستند و وجوه اشتراک زیادی با هم دارند اما در عین حال، یک‌سری تفاوت‌ها نیز بینشان وجود دارد که می‌تواند خریداران را برسر دوراهی قرار دهد. اگر شما هم قصد خرید یک سدان اتوماتیک نه‌چندان گران‌قیمت را دارید و بین خرید دناپلاس نسخه اتومات و خرید تارا اتومات مردد هستید؛ در ادامه با ما همراه باشید.

 دنا پلاس به‌عنوان نسخه فیس‌لیفت شده و مجهزتر دنا، از اواخر سال 1395 و با مدل 1396 به بازار آمد. حدود یکسال بعد هم نوبت به عرضه نسخه توربو این خودرو رسید که از نظر فنی یک سروگردن بالاتر از نسخه تنفس طبیعی بود اما در مقایسه با رقبایی مثل رنو تندر 90 پلاس یا یک‌‍سری از چینی‌ها، جای خالی گیربکس اتوماتیک در آن احساس می‌شد. بنابراین ایران خودرو به فکر عرضه نسخه اتوماتیک این خودرو افتاد و در نهایت دنا پلاس توربو اتوماتیک به‌عنوان کامل‌ترین تیپ دنا پلاس، از سال 1399 به بازار آمد.

ماجرای عرضه تارا هم به زمان برجام برمی‌گردد که قرار بود پژو 301 به‌صورت مونتاژی در بازار کشور ما عرضه شود اما با خروج آمریکا از برجام و ترک بازار ایران توسط پژو، مونتاژ این سدان اقتصادی در ایران خودرو منتفی و عرضه آن تنها به تعداد اندکی به‌صورت وارداتی خلاصه شد. البته خوش‌بختانه ایران خودرو در زمان آماده‌سازی مقدمات مونتاژ پژو 301 توانست به دانش فنی پلت‌فرم این خودرو (موسوم به پلت‌فرم PF1) دست یابد و به این‌ترتیب خودرو تارا در سال 1400 روی همین پلت‌فرم معرفی شد. تا جایی که می‌توانیم آن را یک پژو 301 ایرانیزه بدانیم. تارا ابتدا در نسخه دنده‌ای عرضه شد اما چند ماه بعد خرید تارا در نسخه اتوماتیک نیز مقدور شد که علاوه بر گیربکس اتوماتیک، آپشن‌های بیش‌تری هم نسبت به برادر دنده‌ای خود دارد.

مقایسه دنا پلاس اتوماتیک و تارا اتوماتیک از نظر طراحی

برای مقایسه دنا پلاس توربو اتوماتیک و تارا اتوماتیک از نظر طراحی می‌توانیم بگوییم که تارا علی‌رغم بدنه ساده‌تر خود، طراحی هماهنگ‌تری دارد و به‌روزتر بودن پلت‌فرم آن، در ظاهر نیز خود را نشان می‌دهد. اما دنا پلاس علی‌رغم به‌روزرسانی‌های سنگینی که به‌خود دیده است، کماکان ردپایی از سمند را به‌همراه دارد. البته نمی‌توانیم منکر جذابیت بیش‌تر ظاهر خشن‌ دنا پلاس برای خریداران جوان شویم. در ضمن طراحی چراغ‌های عقب تارا و گرافيک عجيب‌شان برای بسياری از افراد قابل هضم نيست و دنا پلاس در نمای عقب، عامه‌پسندتر ظاهر شده است.

طراحی کابين هر دو خودرو هم در مقايسه با ساير خودروهای داخلی، جذاب و نسبتاً به‌روز است اما داشبورد دنا پلاس به‌دلیل شلوغ‌تر بودن و استفاده از تزئینات طرح چوب، کمی لوکس‌تر از تارا به‌چشم می‌آید و حس نشستن در خودرویی پرآپشن‌تر را به سرنشینان القا می‌کند. البته متأسفانه کابین هر دو خودرو از نظر ارگونومی وضعیت چندان مناسبی ندارد و کارکردن با برخی تجهیزات آن خیلی آسان نیست.

ناگفته نماند که دنا پلاس توربو اتوماتیک از نظر ظاهری تفاوت خاصی با برادر دنده‌ای خود ندارد و تنها با نوشته 6AT روی گلگیر جلو سمت راننده، قابل تشخیص است اما تارا اتوماتیک با وجود رینگ‌های آلومینیومی و طرح جدید جلوپنجره، به‌راحتی از نسخه دنده‌ای متمایز می‌شود.

مقایسه آپشن های تارا اتومات و دنا پلاس اتومات

آپشن‌های دنا پلاس توربو اتوماتیک و تارا اتوماتیک لیست قابل‌قبولی را نشان می‌دهد و مواردی مثل مالتی‌مدیا با مانیتور لمسی، کروز کنترل، سانروف، فرمان با نیروی کمکی برقی و کلیدهای کنترل سیستم صوتی، آینه‌های جانبی تاشو برقی، سنسور پارک عقب، دوربین دید عقب، تنظیم برقی صندلی‌های جلو، مه‌شکن جلو و عقب، دی‌لایت و… در هر دو خودرو وجود دارد.

در این میان، دنا پلاس توربو اتوماتیک از چراغ خوشامدگویی و تهویه مطبوع اتوماتیک بهره می‌برد که در تارا اتوماتیک وجود ندارند ضمن این‌که تنظیمات صندلی‌های آن هم کامل‌تر است. اما در مقابل، تارا اتوماتیک هم از کی‌لس استارتر، سنسور نور، سنسور باران، سنسور فشار باد لاستیک‌ها (TPMS) و روکش ترکیبی چرم و پارچه برای صندلی‌ها بهره می‌برد تا در مقابل رقیب خود کمبودی احساس نکند؛ البته باید به این نکته هم توجه داشت که قیمت تارا اتوماتیک از دنا پلاس بالاتر است.

مقایسه ایمنی تارا اتوماتیک و دنا پلاس اتوماتیک

تارا اتوماتیک و دنا پلاس اتوماتیک از ترمزهای دیسکی در هر دو محور (محور جلو از نوع خنک‌شونده)، ترمز ABS +EBD و 4 ایربگ بهره می‌برند اما تارا با تجهیز به سیستم‌های ترمز کمکی، کنترل پایداری الکترونیکی، کنترل کشش و کنترل شروع حرکت در سربالایی، ایمنی فعال بهتری دارد و به‌روزتر بودن خود را به رخ رقیب می‌کشد. در ضمن پلت‌فرم به‌روزتر تارا نسبت به دنا پلاس، نوید رعایت بیش‌تر یک‌سری استانداردهای ایمنی را می‌دهد. با این اوصاف بایستی دست تارا را به‌عنوان برنده بخش ایمنی مقایسه دنا پلاس اتوماتیک و تارا اتوماتیک بالا ببریم.

تجهیزاتدنا پلاس توربو اتوماتیکتارا اتوماتیک
تجهیزات ایمنی و حفاظتیکنترل شروع حرکت در سربالایی (HSA)
کیسه هواراننده و سرنشین جلو، جانبی سرنشینان جلو (در مجموع 4 عدد)راننده و سرنشین جلو، جانبی سرنشینان جلو (در مجموع 4 عدد)
سیستم ترمز و پایداریترمز جلو دیسکی خنک‌شونده، ترمز عقب دیسکی، ترمز ضدقفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)ترمز جلو دیسکی خنک‌شونده، ترمز عقب دیسکی، ترمز ضدقفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، ترمز کمکی (HBA)، کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)، کنترل کشش (TCS)

مقایسه فنی تارا اتومات و دنا پلاس توربو اتومات

دنا پلاس اتوماتیک از یک پیشرانه 1.7 لیتری توربو با حداکثر قدرت 150 اسب بخار و حداکثر گشتاور 215 نیوتن‌متر بهره می‌برد که این پیشرانه نیروی خود را از طریق یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک، به محور جلو این خودرو منتقل می‌کند. مصرف سوخت ترکیبی و شتاب صفرتاصد رسمی دنا پلاس توربو اتوماتیک هم به‌ترتیب برابر با 8.1 لیتر در صد کیلومتر و 10.5 ثانیه است. 

قلب تپنده تارا هم یک پیشرانه 1.6 لیتری تنفس طبیعی موسوم به TU5 پلاس است که حداکثر قدرت 113 اسب بخار و حداکثر گشتاور 144 نیوتن را متر را تولید و از طریق یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک، روانه محور جلو این سدان جدید ایران خودرو می‌کند. تارا اتوماتیک با مصرف سوخت ترکیبی 7.3 لیتر در صد کیلومتر، اقتصادی‌تر از دنا پلاس اتوماتیک ظاهر می‌شود اما شتاب صفرتاصد 13 ثانیه‌ای آن در مقابل رقیب توربو حرفی برای گفتن ندارد.

ناگفته نماند که بسیاری از افراد راجع‌به تفاوت گیربکس تارا اتومات و دنا پلاس اتومات سؤال می‌پرسند اما در حقیقت گیربکس این دو خودرو هیچ تفاوتی باهم ندارد و هر دو از گیربکس 6 سرعته اتوماتیک ساخت شرکت DAE چین (با فناوری هیوندای پاورتِک کُره جنوبی) بهره می‌برند که خوش‌بختانه عملکرد نرم و بدون تقه‌ای دارد.

اما بخش تجربه رانندگی مقایسه دنا پلاس اتوماتیک و تارا اتوماتیک را به‌رسم همیشگی با مقایسه فضای کابین و صندوق‌بار شروع می‌کنیم. حقیقت این است که خانواده دنا نسبت به ابعاد بدنه و حتی برخی خودروهای همین پلت‌فرم مثل سمند و پژو پارس، کابین چندان جاداری ندارد و خیلی برای خانواده‌های بلندقامت مناسب نیست. اما در مقابل، تارا واقعاً در کلاس خود کابین و صندوق‌بار بزرگی دارد و برای استفاده‌های خانوادگی گزینه ایده‌آلی به‌نظر می‌رسد. تارا ذات خانوادگی‌تر خود را در سواری نرم‌تر و صندلی‌های راحت‌تر نیز نشان می‌دهد اما متأسفانه برخلاف رقیب، از زیرآرنجی برای سرنشینان عقب بی‌بهره است.

اما وقتی پای توانایی‌های حرکتی و فشردن پدال گاز به میان می‌آید. دنا پلاس توربو اتوماتیک شانسی برای تارا اتوماتیک باقی نمی‌گذارد که البته با توجه به اختلاف قدرت پیشرانه‌های دو خودرو، این قضیه طبیعی است. در بخش هندلینگ و فرمان‌پذیری هم تارا با توجه به اندکی به‌روزتر بودن سیستم تعلیق و تجهیز به سیستم‌های کنترل پایداری، عملکرد بهتری دارد و در پیچ‌های تند استرس کم‌تری به راننده خود وارد می‌کند.

مدل خودرودنا پلاس توربو اتوماتیکتارا اتوماتیک
پیشرانهچهار سیلندر توربو شارژر با آرایش خطی سیلندرهاچهار سیلندر تنفس طبیعی با آرایش خطی سیلندرها
حجم موتور (cc)16451587
حداکثر قدرت150 اسب بخار در 5500 دور113 اسب بخار در 5800 دور
حداکثر گشتاور215 نیوتن‌متر در 2200 – 4800 دور144 نیوتن‌متر در 4000 دور
گیربکس6 سرعته اتوماتیک با قابلیت تیپ‌ترونیک و مجهز به حالت‌های اسپرت و برفی6 سرعته اتوماتیک با قابلیت تیپ‌ترونیک و مجهز به حالت‌های اسپرت و برفی
مصرف سوخت (ترکیبی)8.1 لیتر در صد کیلومتر7.3 لیتر در صد کیلومتر
شتاب صفرتاصد (ثانیه)10.513
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت)205190

مقایسه شرایط بازار و جمع‌بندی

دنا پلاس توربو اتوماتیک و تارا اتوماتیک هر دو محصول ایران خودرو هستند و از نظر گستردگی خدمات پس از فروش و حتی محبوبیت در بازار تفاوت فاحشی بینشان وجود ندارد. البته قیمت دنا پلاس توربو اتوماتیک در بازار منطقی‌تر از قیمت تارا اتوماتیک است که باعث شده است تا خریداران بیش‌تری جذاب آن شوند.

به عنوان کلام آخر مقایسه دنا پلاس اتوماتیک و تارا اتوماتیک باید بگوییم که دنا پلاس عملکرد فنی بهتر و قیمت منطقی‌تری دارد اما در مقابل، تارا اتوماتیک ایمنی بهتر، سواری نرم‌تر و کابین جادارتری دارد. از نظر طراحی و آپشن هم می‌توانیم به هر دو خودرو امتیاز تقریباً یکسانی بدهیم و سلیقه خریدار خودرو برتر در این بخش‌ها را مشخص خواهد کرد.

منبع: https://www.hamrah-mechanic.com/mag/compare-tara-auto-and-denaplus-auto/


.

.

.قابل توجه : این مقاله یک رپورتاژ آگهی است و مجله خبری جوان آنلاین مسئولیتی در قبال محتوا یا خدمات معرفی شده ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *