چ. اکتبر 23rd, 2024

مجله خبری جوان آنلاین

آخرین اخبار ایران و جهان

گسل رباط قره‌بیل، عامل اصلی زلزله‌های اخیر بجنورد

1 دقیقه خوانده شده

زلزله‌های اخیر بجنورد در استان خراسان شمالی با بزرگی بین 3.2 تا 5.2 ریشتر، نگرانی‌هایی را در خصوص فعالیت گسل‌های منطقه ایجاد کرده است. مطالعات انجام شده توسط دکتر علی بیت اللهی، مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، نشان می‌دهد که گسل رباط قره‌بیل به احتمال زیاد عامل اصلی این زلزله‌ها بوده است.

رومرکز زلزله‌های اخیر در منطقه کپه داغ و در مجاورت گسل شرق بجنورد که شاخه‌ای از گسل رباط قره‌بیل است، قرار دارد. بررسی داده‌های لرزه‌نگاری در ۱۸ سال گذشته نشان می‌دهد که این منطقه دارای فعالیت لرزه‌ای بالایی بوده و وقوع زلزله‌های با بزرگای بیش از ۵ ریشتر در آن امری دور از انتظار نیست.

گسل رباط قره‌بیل یکی از گسل‌های فعال و مهم در منطقه خراسان شمالی است و در طول تاریخ زمین‌لرزه‌های مخربی را در این منطقه ایجاد کرده است. زمین‌لرزه‌های سال‌های ۸۴۰ میلادی در تربت جام و ۱۶۸۷ و ۱۶۷۳ میلادی در مشهد از جمله زلزله‌های تاریخی مهم در این منطقه هستند.

با توجه به سابقه لرزه‌خیزی منطقه و فعالیت اخیر گسل رباط قره‌بیل، ضرورت دارد که مطالعات بیشتری در خصوص پتانسیل لرزه‌زایی این گسل و سایر گسل‌های فعال منطقه انجام شود. همچنین، باید اقدامات لازم برای کاهش آسیب‌پذیری ساختمان‌ها و سازه‌ها در برابر زلزله در این منطقه صورت گیرد.

مهمترین گسل‌های خراسان شمالی علاوه بر گسل رباط قره‌بیل، شامل گسل اسفراین و گسل باغان-گرماب می‌شوند. این گسل‌ها نیز در طول تاریخ زمین‌لرزه‌های متعددی را ایجاد کرده‌اند.

زلزله‌های اخیر بجنورد یادآور این واقعیت است که ایران کشوری لرزه‌خیز است و وقوع زلزله در مناطق مختلف کشور امری اجتناب‌ناپذیر است. بنابراین، آمادگی برای مقابله با زلزله و کاهش خسارات ناشی از آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

با احترام ، مجله خبری جوان آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *