ش. جولای 27th, 2024

مجله خبری جوان آنلاین

آخرین اخبار ایران و جهان

کم‌بارشی در تهران، سمنان و قزوین؛ تابستانی گرم در انتظار

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی اعلام کرد که استان‌های تهران، سمنان و قزوین از نظر کم‌بارشی در رده‌های اول تا سوم قرار دارند.

به گفته احد وظیفه، خرداد ماه به طور کلی ماه پر بارشی در ایران نیست و انتظار می‌رود بارش در این ماه در حد نرمال باقی بماند. با این حال، در نیمه دوم خرداد بارش‌ها به طور قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

دمای هوا در خرداد به طور متوسط یک تا دو درجه سلسیوس گرمتر از حد نرمال پیش‌بینی می‌شود. این موضوع به معنای تابستانی گرمتر از حد معمول خواهد بود.

بارش‌های فصلی در فروردین و اردیبهشت به طور خوشایندی بالا بود و به طور متوسط حدود 60 درصد بیش از حد نرمال بارندگی در کشور داشتیم. این بارش‌ها تا حد زیادی کمبود بارش در پاییز و زمستان را جبران کرد.

با وجود بارش‌های اخیر، مشکل کم‌آبی همچنان در برخی از استان‌ها به ویژه در استان‌هایی که بارش‌های داخلی کمی دارند یا تحت تاثیر بارش‌های کشورهای همسایه هستند، وجود دارد.

دامنه‌های جنوبی البرز از شمال غرب تا شمال شرق، شامل تهران، قزوین، البرز، سمنان و خراسان رضوی، به طور نسبی کم‌بارش هستند. در این بین، استان‌های تهران، سمنان و قزوین از نظر کم‌بارشی در رده‌های اول تا سوم قرار دارند. بارندگی در استان‌های قزوین و سمنان تا 40 درصد و در استان تهران حدود 36 درصد کمتر از حد نرمال بوده است.

وضعیت بارش در استان‌های قم و مرکزی نیز چندان رضایت‌بخش نیست.

در مقابل، بارش‌های بهاره در سایر استان‌ها به ویژه در غرب و شمال غرب کشور مطلوب بوده و در حد نرمال یا فراتر از نرمال بارندگی داشته‌اند. انتظار می‌رود از نظر کشاورزی، سال پرمحصولی را در پیش داشته باشیم.

میانگین دمای هوا در اردیبهشت ماه در حد نرمال تا فراتر از حد نرمال بود و بی‌هنجاری دمایی شدیدی نداشتیم.

با احترام ، مجله خبری جوان آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *