د. اکتبر 7th, 2024

مجله خبری جوان آنلاین

آخرین اخبار ایران و جهان

کشف بادهای کیهانی قدرتمند ناشی از یک سیاهچاله باستانی

1 دقیقه خوانده شده

اخترشناسان با استفاده از تلسکوپ فضایی جیمز وب موفق به کشف بادهای کیهانی قدرتمندی شده‌اند که از یک سیاهچاله فوق‌العاده پرجرم و باستانی نشأت می‌گیرند. این بادها با سرعتی باورنکردنی، گاز و غبار را از کهکشان خود به بیرون می‌رانند و به این ترتیب، روند شکل‌گیری ستارگان جدید را در آن متوقف می‌کنند.

سیاهچاله مذکور، که J1007+2115 نام دارد، در یک اختروش بسیار دور قرار گرفته است و به قدری قدیمی است که نور آن حدود ۷۰۰ میلیون سال پس از مهبانگ به ما می‌رسد. این بادهای کیهانی به طول حیرت‌انگیز ۷۵۰۰ سال نوری گسترش یافته‌اند و هر سال جرمی معادل ۳۰۰ خورشید را با سرعتی شش هزار برابر سرعت نور به فضا پرتاب می‌کنند.

این کشف نشان می‌دهد که سیاهچاله‌های فوق‌العاده پرجرم نه تنها قادر به بلعیدن ماده هستند، بلکه می‌توانند بادهای قدرتمندی را نیز ایجاد کنند که بر تکامل کهکشان‌ها تأثیرگذار است. این بادها با حذف گاز و غبار از محیط اطراف سیاهچاله، منبع تغذیه آن را قطع کرده و به این ترتیب، رشد سیاهچاله را نیز محدود می‌کنند.

این پژوهش نشان می‌دهد که سیاهچاله‌ها و کهکشان‌های میزبان آن‌ها در تعامل پیچیده‌ای با یکدیگر قرار دارند و این تعامل بر تکامل هر دو تأثیر می‌گذارد. با مطالعه این بادهای کیهانی، اخترشناسان می‌توانند درک بهتری از چگونگی شکل‌گیری و تکامل کهکشان‌ها و سیاهچاله‌ها در کیهان اولیه به دست آورند.

با احترام ، مجله خبری جوان آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *