ش. جولای 27th, 2024

مجله خبری جوان آنلاین

آخرین اخبار ایران و جهان

کاهش بارش در تهران؛ احتمال وقوع طوفان و سیل در تابستان

مدیرکل هواشناسی استان تهران از کاهش 30 درصدی بارش در این استان خبر داد و گفت: با وجود افزایش بارش نسبت به سال قبل، کماکان کاهش بارش انباشته شده موضوع مهم و جدی است و باید در مصرف آب صرفه جویی شود.

مازیار غلامی در گفتگو با ایسنا اظهار کرد: از ابتدای سال زراعی تا 6 خرداد، استان تهران 178 میلی‌متر بارش دریافت کرده که در مقایسه با میانگین بلندمدت در همین بازه زمانی (252 میلی‌متر) حدود 30 درصد کاهش یافته است. این میزان بارش 63.5 درصد بارش مورد نیاز سال آبی را تامین کرده است.

وی با بیان اینکه علیرغم افزایش بارش نسبت به سال قبل، کماکان کاهش بارش انباشته شده موضوع مهم و جدی است، بر لزوم صرفه‌جویی در مصرف آب در بخش‌های مختلف تاکید کرد. به گفته غلامی، بارش‌های به‌هنگام در سه ماه اخیر تا حد زیادی سبب حفظ رطوبت خاک شده و از تاثیر منفی تبخیر سطحی کاسته است.

مدیرکل هواشناسی استان تهران همچنین از افزایش 1.6 درجه‌ای متوسط دما در مقایسه با دوره آماری بلندمدت خبر داد و گفت: این موضوع می‌تواند بر منابع آب و کشاورزی و همچنین مصرف برق و آب در تابستان تاثیر بگذارد.

غلامی در خصوص پیش‌بینی وضعیت هوا در سه ماه آینده گفت: متوسط دما در این مدت حدود یک درجه سلسیوس و در برخی شهرستان‌ها 1 تا 1.5 درجه سلسیوس بیشتر از نرمال پیش‌بینی می‌شود. همچنین متوسط بارش استان تهران طی سه ماه آینده، با تمایل به کمتر از نرمال پیش‌بینی می‌شود.

وی با اشاره به احتمال تقویت مانسون در ماه‌های تابستان و تغییرات اقلیمی رخ داده طی سال‌های اخیر، گفت: امکان رخداد پدیده‌های حدی و مخاطرات هواشناسی نظیر طوفان، سیل، تگرگ و نظایر آن دور از انتظار نیست.

با احترام ، مجله خبری جوان آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *